Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 940 2,3 lätt-trycksturbo -96 (Kan ej motorbeteckningen)

Min generator skriker nå väldans, inte bara vid start aten hela tiden, ibland kan det bli tyst. Har trott att generatorns lager är slut eller osmörjda(?) men efter att öppnat motorn vid gång så såg jag att generatorremmen vobblar, den är alltså för slapp. Googlade till mig att man skall spänna remmen genom att skruva på staget under generatorn, men läste också "kofots-modellen" ...men tänkte att det måste beror på olika årsmodeller o konstruktion som avgör tillvägagångssättet(?) Jag hade ju stagen så klart jag använder dem. Men det kanske går att även ställa generatorn o få rätt spänn genom att lossa på nån bult o låta staget vara(?)

Jag började skruva på skruven/bulten som sitter i staget, märkte att jag skruvade på fel stag, spännde en annan rem istället, skruvade tillbaka den lite. Skruvade nu på rätt stag(direkt under generatorn)....efter ett par få varv utan att ha tagit i nått alls egentligen så gick bultjäklen av! Den gick av på mitten där det sitter som en gängad mittdel på staget. Bulten är väl ca 5,5mm tjock, bult-skallen är väl typ 8-9mm.

Min far undrade om man inte borde lossat på nån bult istället som håller i själva generatorn istället? Tittar man så sitter det 2 (eller 3?) kraftigare bultar som håller fast generatorn. Jag tror inte jag kommer få ut den trasiga bulten eftersom det sitter så dumt till, så skall man få dit en ny så bör man lossa hela generatorn. Jag är inte sugen på att mecka, har inte tiden tyvärr.

Så här ser staget ut, bultskallen sitter på "andra sidan" som man inte ser i bilden. http://www.bildelsbasen.se/global/image ... 281%29.jpg

Min fråga är att det va rätt tillvägagångssätt att skruva direkt på stagets bult utan att ha lossat nån annan bult först?
Min andra fråga är, går det att byta generatorremmen utan att lossa resten av de två remmarna?
Tredje frågan, om man vill få ut den trasiga bulten, man man "vippa upp" generatorn för att komma åt undersidan(utan att lossa den allt för mycket) ?
BlåVolvo skrev:Volvo 940 2,3 lätt-trycksturbo -96 (Kan ej motorbeteckningen)

Min generator skriker nå väldans, inte bara vid start aten hela tiden, ibland kan det bli tyst. Har trott att generatorns lager är slut eller osmörjda(?) men efter att öppnat motorn vid gång så såg jag att generatorremmen vobblar, den är alltså för slapp. Googlade till mig att man skall spänna remmen genom att skruva på staget under generatorn, men läste också "kofots-modellen" ...men tänkte att det måste beror på olika årsmodeller o konstruktion som avgör tillvägagångssättet(?) Jag hade ju stagen så klart jag använder dem. Men det kanske går att även ställa generatorn o få rätt spänn genom att lossa på nån bult o låta staget vara(?)

Jag började skruva på skruven/bulten som sitter i staget, märkte att jag skruvade på fel stag, spännde en annan rem istället, skruvade tillbaka den lite. Skruvade nu på rätt stag(direkt under generatorn)....efter ett par få varv utan att ha tagit i nått alls egentligen så gick bultjäklen av! Den gick av på mitten där det sitter som en gängad mittdel på staget. Bulten är väl ca 5,5mm tjock, bult-skallen är väl typ 8-9mm.

Min far undrade om man inte borde lossat på nån bult istället som håller i själva generatorn istället? Tittar man så sitter det 2 (eller 3?) kraftigare bultar som håller fast generatorn. Jag tror inte jag kommer få ut den trasiga bulten eftersom det sitter så dumt till, så skall man få dit en ny så bör man lossa hela generatorn. Jag är inte sugen på att mecka, har inte tiden tyvärr.

Så här ser staget ut, bultskallen sitter på "andra sidan" som man inte ser i bilden. http://www.bildelsbasen.se/global/image ... 281%29.jpg

Min fråga är att det va rätt tillvägagångssätt att skruva direkt på stagets bult utan att ha lossat nån annan bult först?
Min andra fråga är, går det att byta generatorremmen utan att lossa resten av de två remmarna?
Tredje frågan, om man vill få ut den trasiga bulten, man man "vippa upp" generatorn för att komma åt undersidan(utan att lossa den allt för mycket) ?

drog av skruven på en 460 volvo, när efter jag skulle spänna fick jag ta ett kraftigt spett och trycka upp generatorn sen dra åt.
SA4AQS skrev:På bilden, först släpper lite man på den horisontella skruven upptil där sen spänner eller släpper man remmen med den vertikala slutligen drar man åt den första igen helt enkelt.
Tack! Som jag misstänkte, men räcker detta? ....jag funderade på om man också innan måste lossa på någon av de stora bultarna som håller i själva generatorn? ...men detta kanske man bara behöver göra när man skall byta hela remmen o måste slacka remmen så pass mycket att man får på den nya(?)
Senast redigerad av 1 BlåVolvo, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har funderingar angående generator-remmen i min bil.
Volvo 940 1992 års modell med 230 BF -motor.

Själv tycker jag att remmen känns för slapp när jag trycker på den med ett finger.

När jag vrider generatorn mot den vanliga rotationen går motorn också runt, men inte när jag vrider med.
Då slirar remmen på generatorns rem-skiva.

-Remmen sitter väl för löst då?

-Åt vilket håll ska jag vrida skruven för att spänna / lossa remmen?

Jag har provat vrida skruven (c:a 5 varv) åt båda håll och sedan känna på remmen, känner ingen skillnad.
Frågar därför för att vara på säkra sidan.

Tack på förhand!
Har inte AC, är på rätt spännare, den som sitter under generatorn.

Har frågat i ett annat forum också och där fått veta att jag ska lossa en annan skruv först, ska prova med det!
...och undersöka gängorna.

-Återkommer imorgon.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]