Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Patrik87
Hej!
Hoppas någon kan komma med något tips vad jag ska byta, då min volvo inte gick genom besikningen på grund av för höga avgasvärden.
CO 3.5 (0,5) HC 151 (100)
CO 2500 3,3 (0,3) LAMBDA 0,90 (0,96-1,04)

Bytte till en ny lambdasond för 5år sedan och den köpte ja från Biltema. Vet inte om den är trasig igen har hört att man inte ska köpa saker från "Feltema".
av Patrik87
Tungviktarn skrev:Läs ur felkoder till att börja med
Har feksökt och har bara fått 1-1-1 och som jag förstod så är det inga fel.
Har också sprutat startgas vid insugningspackningarna och inte fått någon reaktion från motorn,
Det verkar vara tätt. Vet inte vad ja ska göra, kanske testa med att köpa en ny lambdasond.
av Patrik87
Tungviktarn skrev:Testa att mäta upp tempgivaren under insuget vid treans cylinder, då bilen går fett kanske den är kass
Tack för tipsen. Ska kanske bara byta den. Vet inte hur jag ska mäta den ifall den inte fungerar.
Användarvisningsbild
av emwtur
Patrik87 skrev:
Har också sprutat startgas vid insugningspackningarna och inte fått någon reaktion från motorn,
Det verkar vara tätt. Vet inte vad ja ska göra, kanske testa med att köpa en ny lambdasond.
Du har inte 1-1-1 och en lysande lampa va ?

ditt lambda värde ligger fett som stryk - men - det BORDE motorstyrningen fixa om "din" lambda ger samma värde som bilprovningens
kolla efter läckage mellan motorn och katten - grenrörspackning osv.
det kan "Lura" din lambda att ge fel värde...

annars finns instruktioner om hur man mäter upp lambdan här på forumet om du söker lite.
personligen skulle jag luta åt att kontrollera lambdan !
att dom övriga avgasvärdena blir skit - det är bara att räkna med om lambdan är fel !
av Patrik87
emwtur skrev:
Patrik87 skrev:
Du har inte 1-1-1 och en lysande lampa va ?

ditt lambda värde ligger fett som stryk - men - det BORDE motorstyrningen fixa om "din" lambda ger samma värde som bilprovningens
kolla efter läckage mellan motorn och katten - grenrörspackning osv.
det kan "Lura" din lambda att ge fel värde...

annars finns instruktioner om hur man mäter upp lambdan här på forumet om du söker lite.
personligen skulle jag luta åt att kontrollera lambdan !
att dom övriga avgasvärdena blir skit - det är bara att räkna med om lambdan är fel !
Ja fick bara 1-1-1 och lambdasondslamban lyser. drog ut lite relän och tittade om de var brännda. sedan när ja startade bilen så lyser inte lambdasonds lampan längre. men ja ska kolla på lambdasonden också
Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]