Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av effok
Hejsan har en 940 problem med ac:n. Han kyler i typ en halv timme sen tappar han kyl effekten.
Öppnar man motor rummet så är den där burken vid torped plåten plus rören kritvita av rim frost.
Är det dåligt med gas i han? har kollar felkoderna i han dom sa bara 1-1-1 alltså inget fel.
av NilsO
Hej.

När felet uppstår, snurrar då kompressorn? Om den inte gör det beror det antingen på elfel i ECC eller på att magnetkopplingen på kompressorn krånglar (pga för stort spel). Isåfall kan du mäta på kabeln som går till kompressorn (låt AC vara på, kylan på max och kupéfläkten igång). Håll dig undan för remmarna, motorn måste vara igång! Finns det +12V där ligger problemet i magnetkopplingen (den ska ju slå till när den får ström). Det finns lite olika uppgifter om vad spelet i magnetkopplingen ska vara – jag hade över 1,4 mm på min (vilket gav samma symtom som dina) och minskade det till ca 0,5 mm (vilket fungerar bra).

Att "shimsa om" magnetkopplingen är otroligt enkelt på 940, men mät först och se om felet ligger där.

Mvh
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
av NilsO
Bra guide!

Det verkar vara lite olika på olika kompressorer. På min 940 -96 satt kopplingen med 6mm insex, och "avdragarna" behövdes inte – kopplingen gick lätt att dra ut för hand. Jag gjorde det när jag ändå hade av remmen – jag funderar på om det kan bli lättare om man slackar på den?

Det är i alla fall roligt att läsa hur krångligt det är på 850/*70 8)
av PerH
Tror inte du har problem med magnetkopplingen.
Att kyleffekten avtar beror på att kupéelementet (evaporatorn) frostar igen så att luften inte tar sig igenom.
Eftersom burken och rören blir frostiga är det något fel på tryckvakten som sitter på burken.
av NilsO
PerH måste ha rätt – är det frost där och den ändå inte kyler beror det såklart inte på att kompressorn inte går. Borde ha läst bättre.
av PerH
effok skrev:Tack för alla snabba svar.
Men hur kollar man om tryckvakten är riktigt?
Tryckvakten ska stänga av kompressorn vid 2bar vilket motsvarar 0 grader.
Frostar det på burken bryter den vid lägre tryck = lägre temperatur = frost.
Testa att varva motorn till 2000-3000 varv/min (Kupéfläkten på läge 1) och se om kompressorn slår från magnetkopplingen.
Då ser du om tryckvakten hamnat lite fel i inställningen eller om den är helt kass.
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]