Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av saxofonisten
Hej,

Jag har ett bekymmer med min Volvo 740 GLE, -87, B230E. Jag kan köra omkring 20 mil med den sedan behöver jag tanka. Den börjar rycka och beter sig som att den inte får bensin för att till slut stanna. Redan efter c:a 15 mils körning dör motorn vid motorbroms och rödljus.

Båda bränslepumparna är bytta men jag funderar på om det är något fel på tankarmaturen, att den sitter fel eller att det fattas något på den så att den inte når ner ordentligt.

När jag tankar så fyller jag tanken full och efter 20 mils körning går det på ungefär 20 liter bensin, beroende på stads- eller landvägskörning.

Tacksam för tips, jag är troligtvis inte tillräckligt händig för att klara av att laga det själv och har frågat runt lite men det verkar vara ett svårlöst problem.
av rd350
Antingen är förpumpen på något sett felmonterad eller så har du ett rosthål i tankarmaturen (bränsleledningen) där den drar tjuvluft. Säker på att förpumpen går?
av saxofonisten
Hej, Jodå båda pumparna går, de byttes i höstas, jag har lyssnat vid tanklocket och det är två surranden när jag vrider på tändningen.

Är det svårt att hitta ett rosthål i armaturen? Är inte tanken av plast? Det var inte jag som bytte pumparna så jag har tittat ner i tanken.

En tanke jag har är att det fattas ngt på armaturen som gör att den inte räcker ända ner, ska det sitta en slangstump i botten på armaturen?

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.