Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Helt plötsligt var behållaren tom för servoolja. Upptäckte det genom att drabbas av ett synnerligen otrevligt fenomen vid färd i ca 70 km/h då ratten helt plötsligt börjar skaka fruktansvärt, hoppar fram och tillbaka ca 2-3 cm. När jag då kollade var som sagt behållaren tom. När jag nu har fyllt på och kollar så fungerar servon och pump m.m. som det ska, det är inga problem med styrningen.

Men det droppar från damasken på höger sida, det kommer en droppe ung. var 5 sek så det är en ordentlig läcka. Finns det O-ringar att byta eller är det bara att byta ut den med en bättre begagnad från skroten?

Bild
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Det har jag kollat. Tack för info.
Användarvisningsbild
av erikn
Säg den lycka som varar... Var till skroten häromdagen och köpte en styrväxel. Idag tog jag mig tid att byta. Vid provturen efter så lyser SRS-lampan :twisted:

Orkade bara inte ta ut felkoder, det får bli någon annan dag. Just nu strular bilrackarna något förjä..igt. För inte länge sedan bytte jag allt inkl. bromssköldar på bromsarna bak på den här, oken var slut. Turbon besiktade jag nyligen, där var en styrled och krängningshämmarstagen slut. Dotterns Polo började gå på 3 cylindrar idag. Jobbigt. :cry:
Användarvisningsbild
av erikn
Skulle ha pratat med polaren som är bilmek. Har inte konstaterat att det är det som är felet, men det är rätt troligt. Enligt honom så sitter sladden till krockkudden uppvirad och man ska inte snurra på rattstången. Han rekommenderar att man låser fast den med ett spännband eller liknande när man ska lossa stången.

Haynes nämner inte detta med ett ord i boken. Så troligtvis har jag snurrat på ratten. Kommer ihåg att det var svårt att hålla den åt rätt håll, den ville vrida sig pga tyngden i ratten. Så nu har nog sladden antingen gått av eller lossnat. Felkoder får jag inte ut (se http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=82708) så jag är ju inte säker att det är det som gör att SRS-lampan lyser.

När felet är konstaterat så kommer ju nästa fråga, men den kanske jag ska ta i en annan tråd, hur man tar loss ratten för att byta sladd. Polaren skulle jag gärna ta hjälp av, men han har flyttat till Östersund så det är lite jobbigt rent logistiskt.

Haynes tar ju bara upp hur man tar loss ratten om det inte finns krockkudde, när det är krockkudde så hänvisar de till verkstad, troligtvis med rätta då det är en sprängladdning.
Användarvisningsbild
av erikn
Felkod 212 konstaterat, avbrott i krets till krockkudde ratt. Blir till att skruva loss den där och kolla hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av erikn
Skulle ju inte varit fel om Haynes hade haft med den här brasklappen när man ska montera bort styrväxeln. Hittat den i ett Volvo-häfte:

Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Nu har jag bytt kontaktrulle, 9 140 586 är artikelnumret. Kostar 1600 kr hos Volvo, jag fick tag på en begagnad på skroten för 400 kr. Blev lite fundersam när den rullade upp sig åt höger hela tiden, man var tvungen att hålla den stilla i mitten när man satte dit ratten. Sedan hade jag kvar felkoden, den var man tvungen att nolla manuellt, det räckte inte med strömlöst.

Bilder kommer, jag har lite brådis.
Användarvisningsbild
av Kompe
Skönt att det funkar igen 8)
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]