Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#648904
Hejsan. Ska hjälpa en vän med en fläkt som inte fungerar. Första frågan är, var sitter fläkten samt är de det "krångligt" att skifta den?. Vidare fråga är om det finns ett relä som styr fläkten. Tacksam för svar.
av Denlilleelake
#648908
Steg 1: Lova ALDRIG en kompis att hjälpa till om du inte vet hur du ska göra.
Steg 2: Är det en "vanlig" 740 utan klimatanläggning? I så fall sitter fläkten bakom/under handskfacket (antar att det gäller kupéfläkten och inte kylarfläkten). Fläkten lossas i botten av den runda burken, sitter låst med skruv kommer inte ihåg om det var en eller flera men det syns.
Lossa elkontakten, vrid sedan botten av "burken" lite mindre än ett kvarts varv så lossnar den så fint, total tid ca 5 minuter..

Edit: Kom på efter jag skrivit. Säker på att fläkten är trasig?? Mycket vanligt att motståndet går sönder.
av volvoc70cab
#648911
Och var finner jag resistorn. Sitter den i anslutning till vredet? Nästa gång får jag vara tydligare i mina frågor. Du är trots allt rätt snäll Denlilleelake. Tack för ditt snabba svar.
av Matchmiss
#827596
Istället för att skapa en helt ny tråd så frågar jag här istället på denna gamla tråd!

Vad är detta för slang och vad är dess funktion? (Sitter bakom handskfacket)

Bild

Bild
av Candypig
#827624
Gissar att du har minst AC i bilen, i såfall det är avloppet för vattnet som blir när luften avfuktas i "kylelementet" när du har AC på, ska mynna ut i motorrummet på torped väggen.
av Matchmiss
#827677
Candypig skrev:Gissar att du har minst AC i bilen, i såfall det är avloppet för vattnet som blir när luften avfuktas i "kylelementet" när du har AC på, ska mynna ut i motorrummet på torped väggen.
Har en 740 GL från 88 utan AC så det kan det inte vara isåfall.

Hur som hellst, den slangen låg okopplad brevid så jag drog på den kvickt där den skulle sitta, undrar hur det påverkat funktionen när den inte vart tillkopplad på vem-vet-hur länge :-O)
av ollen
#827743
Matchmiss skrev:
Candypig skrev:Gissar att du har minst AC i bilen, i såfall det är avloppet för vattnet som blir när luften avfuktas i "kylelementet" när du har AC på, ska mynna ut i motorrummet på torped väggen.
Har en 740 GL från 88 utan AC så det kan det inte vara isåfall.

Hur som hellst, den slangen låg okopplad brevid så jag drog på den kvickt där den skulle sitta, undrar hur det påverkat funktionen när den inte vart tillkopplad på vem-vet-hur länge :-O)
Förmodligen dränering för eventuellt vatten som kommer in i väremesystemet via inluften.

Ollen

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]