Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinus3
Har det sista börjat pytsa i mer och mer E85 i tanken. Kör inte så regelbundet så jag har lite svårt dra några klara slutsatser av förbrukningen. Det enda jag är tämligen säker på är att det med dagens priser blir billigare att köra ju mer E85 man får i tanken. När jag slog i 20 till 40 % tyckte jag inte förbrukningen ökade knappt alls men har det sista bara tankat E85, ca 20 liter några gånger så nu borde det i stort sett bara vara sånt i tanken. Det enda som har hänt är att lambda-lampan har tänts till slut och att bilen möjligen blivit lite mer svårstartad. Senaste jag körde jag ca 20 mil med en båt på taket i 100-110 och då drog den 1.15, med dagens priser skulle det för att ge samma bränslekostnad per mil innebära 0.79 liter bensin per mil och så lite är extremt svårt att få den att dra även utan båt på taket.

Skadar detta motorn? Katalysatorn? Att motorlampan tänts antar jag beror på att den nu går magert för att spridarna inte riktigt hinner med? Är naturligtvis inte rädd om bilen då skulle jag aldrig gjort så här... Bilen är en 945 -94 förresten.
av martinus3
Undrar också varför inte E85 verkar öka i pris nu när bensinen skenar? Måste väl va fler som gör som jag?
av Rådlös
Flera frågor.
Att din motorlampa har tänts visar att du har kommit upp till den maxnivå som du kan blandtanka. Det kan vara bra att känna till var gränsläget är. Om du slår i lite bensin igen så slocknar förmodligen lampan. Håll dig sedan på den blandningsnivån. Det är ofarligt med dom här symptomen om du inte kör så någon längre tid.
När man blandtankar brukar inte några tecken på ökad bränsleförbrukning och köldstartsvårigheter märkas förrän man kommer upp i ca 50% och däröver.
Vill man tanka mer enbart E85, så är det konvertering som gäller. En Piggyback är oftast en enkel och förhållandevis billig lösning. Det finns fler metoder men dom är inte lika enkla. En Piggyback är en elektronisk dosa som förlänger spridarpulserna så att motorn får mer bränsle. Lätt att montera och lätt att ta bort om man av någon anledning vill göra det. Några har inbyggd köldstartanordning.
Jag körde mer än 5 år och lika många tusen mil ungefär, blandtankat med en 245 -92. Jag rörde inte en enda skruv i motorn i det avseendet. Den bilen går än i dag.
En annan viktig faktor för att köra effektivt och ta vara på energin är att hålla luftförvärmningen i ordning. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivt. Så se till att förvärmningen fungerar.
Priset på E85 är ett helt eget kapitel. Det lär vara så att råvaran, etanol kostar efter framställning och transport etc. etc. 1,70 kr/litern ungefär. Det är ingen eller bara låg skatt på etanoldelen i E85. I slutet på nittiotalet infördes något som kallas Grön Skatteväxling. Det går ut på att om det finns två alternativ av en jämförbar vara så skall den miljövänliga vara markant lägre beskattad. Där har du ett av skälen för det "låga" priset. Det är flera andra faktorer också, men det kan vi ta en annan gång.

Vill man veta mer om allt detta, så går man in på http://www.etanol.nu Där får man veta svar på det man söker och lite till.
av umekille
Min 945/93 går bäst på upp till 50% etanol
Min 745/91 går utan problem på 100% etanol
så det är olika mellan bilar,man får prova sig fram.
Etanol får ner avgasutsläppen också så det gynnar
ju miljön.
av Rådlös
Sådana här möjligheter kan naturligtvis finnas. Det beror ju på hur styrdatorn är inställd och hur tolerant den är. Sedan finns ju det faktum att speciellt äldre bilar, dom akuella är ju omkring 20 år, blir som individer när dom är äldre. Det beror ju mycket på hur dom är servade och underhållna tidigare. Varje bil får sin unika egenskap.
Men testa att blandtanka och skriv körjournal så du vet var brytpunkten för blandprocenten ligger. Egentligen borde man ha en möjlighet att läsa av Lambdasonden också under den här utprovningen, men det kanske är lite överkurs.
Om du inte känner till den aktuella blandningen i tanken, så finns det mätmetoder. Säg till, så berättar jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag körde100% E85 2 sommrar i rad. Det fungerade bra när det var riktigt varmt (över 18 - 20°). Annars fungerar 50 - 50 blandning alldeles utmärkt. Fick dock använda startgas när temperaturen går under 0° fast jag har motorvärmare. Har inte gort någonting mer än att se till att förvärmningen fungerar. Ni som läser forumet vet att jag har bränsleförbrukningsproblem, som kanske är löst nu (peppar,peppar), så efter helgen ska jag fylla upp tanken (c:a 30L) och se hur det går. Jag körde min fars gamla 144 -72 i flera år på 100% E85 med en "strypring" i förgasaren, förvärmningslangen direkt på luftrenaren (utan 3- kopplingen) och motorvärmare som enda "konvertering". Nu kör jag 745 GLT 16V -88B.

Mvh
Lennart
av Lymerus
Jag håller på o ska konvertera min 940 -92a. Testa i alla fall. Har bytt båda pumpar och bränsleslangar. Dock lite orolig på tomgång med ett dovt dån i samband med tomgångsfall på mätaren. Vakuum läckage? Nån som vet?
Har köpt en Ecoflex box. Men vill åtgärda tomgångs felet först. Allt måste vara i tipptopp om en konvertering ska gå bra.
av martinus3
Min tanke är att om man kör på nästan bara E85 utan konvertering går bilen magert vilket kan va bra för bränsleförbrukningen.
av prillan
Jag åker 945lågtryckare.
Så det borde inte vara några problem att slå i cirka 20 liter e85 och sedan 60 liter vanlig soppa?

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]