Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Hej!
Är absolut helt kass på elektronik, men i alla fall skulle jag mäta om bilen drar tjuvström...

Jag lossade pluskabeln från batteriet och mätte mellan pluspolen och kabeln.
Multimetern hade jag inställd så här: (20m på vredet)
Då visade det 0,03 i displayen med larmet på bilen aktiverat. Betyder det 30mA eller?
Bild
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, du mätte riktigt. Ström mäter man genom ledaren, alltså man leder strömmen genom instrumentet. Spänning mäter man över ledaren. Spänningen mäter man vanligtvis mellan en lämplig kontaktpunkt och till jord. Ibland kan det vara en speciell jordpunkt, men det är överkurs här.

Vill du på ett enkelt och billigt sätt lära dig mer ellära så rekommenderar jag den bok som Kjell & Co har givit ut. Hur funkar det? Den ser ut som en bok för flera hundra kr, men kostar under 50 kr. Det är inte speciellt för bilelektronik, utan ellära i allmähet. Men allt är ju överförbart till bilar.
För den som behöver repetera vad som lärdes ut i skolan, eller var sjuk den dagen, är också mycket hjälpt av den här boken.

För att återgå till dina mätningar, du kan (om du kommer åt) mäta på utgången från säkringarna. Då kan du förmodligen hitta vilken grupp eller förbrukare det är som tjuvdrar ström. Nu har du redan ditt instrument, men ville du vara lite mer spendersam så kan man ha en så kallad Tångamperemeter. Då behöver man aldrig lossa några kablar. Men din nuvarande metod fungerar utmärkt.

Ett tillägg till din multimeter. Lägg en liten "dutt" med vit färg, t.ex. Tippex på vredet till instrumentet. I en dålig belysning eller stressig situation kan det vara lätt att "se fel" hur vredet står.

Ett tillägg till: Nu ser jag att du skrev 0,03 på instrumentdisplayen, men frågar om det betyder 20 mA? Det gör det inte. Det betyder 30 mA. Nu kanske det bara var ett skrivfel, men för att vara övertydlig, så tillrättalägger vi detta.
av tuxedo
Hej White.
30mA är helt normalt.
Förutom tjuvlarmet drar också styrkorten, klockan samt ev radions minne ström.

Min 940 ligger på 25mA och jag har inget tjuvlarm.

Även jag rekommenderar starkt Kjell & Co fina inbundna bok för nästan skänkpris om du vill förkovra dej i elektronik mm.

//tuxedo
ännu en till dum fråga, man ställer alltså in apparaten på ma och mätaren har en plus och en minus, så jag skall alltså koppla bort plus kablen från batteriet och sätta rött mot rött och den svarta från mätaren på batteriets röda plus ? för att mäta tjuvström ? tacksam för svar så jag inte dör haha :roll:
Ja det stämmer, men många multimetrar har två mätområden 0-10A och 0-500 mA (0,5A). Misstänker man tjuvström kan det vara bra att börja med 0-10 A för att inte säkringen i multimetern ska gå. Visar den noll kan man byta till 0-500 mA. Ibland får man byta ingång för röda sladden i multinetern för mätområde 0-10 A.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]