Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej,

Hämtade bilen på verkstad idag bara för att upptäcka en ny varningslampa när jag åker därifrån (Fel på avgasreningen), kan det vara nåt som mekanikern orsakat? Trodde först att jag hade åkt på ett nytt fel tills idén om att det kan ha hänt under reparationen uppstod nyss :)

Vad tror ni? Han hade fixat med bromsslangarna bland annat.

Tacksam för svar?
Användarvisningsbild
av emwtur
börja med att läsa ut felkoderna - står i "informationstråden" längst upp hur man gör.
skriv upp felkoderna och vad dom betyder.
felkoderna kan ge dig ett tips om vad som kan vara fel, det kan ju vara så enkelt som att verkstan missat att sätta tillbaka en kontakt.
kontakta verkstan och hör vad dom säger.

om du INTE vill att dom skall åtgärda det så ;
kan du ta ur säkring 1 i ett par sekunder - det nollar lagrade koder.
kommer motorlampan tillbaka när du startar så kolla felkoderna igen .

/emwtur
av karren
Ringde verkstan, han sa att det skulle kunna vara så att de har kommit åt något. Jag ska tydligen koppa loss minuspolen på batteriet och se om det finns kvar. Annars skulle dom släcka den.
emwtur: jag kan inte ta ut koder tror jag, hittar ingen sån grej i motorrummet. Bilen är väl för gammal? :) Tack för hjälpen igen.
av karren
SA4AQS: just fan...det finns en sån kontakt! Det är till en läsare alltså? Vad söker man på skroten, heter det "läsare"?

Lossade minuspolen till batteriet, väntade 10 minuter, på med polen...lampan släckt. Riktigt skönt. Det här forumet är så bra, nybörjare som jag är hade jag lika gärna kunnat gå på instruktionsboken och åkt till Volvo, betalat felsökning etc. Man sparar pengar och lär sig mkt på detta forum!!! :) :) :)
Tack för svaren!
Användarvisningsbild
av emwtur
karren skrev:SA4AQS: just fan...det finns en sån kontakt! Det är till en läsare alltså? Vad söker man på skroten, heter det "läsare"?

Lossade minuspolen till batteriet, väntade 10 minuter, på med polen...lampan släckt. Riktigt skönt. Det här forumet är så bra, nybörjare som jag är hade jag lika gärna kunnat gå på instruktionsboken och åkt till Volvo, betalat felsökning etc. Man sparar pengar och lär sig mkt på detta forum!!! :) :) :)
Tack för svaren!
sitter det inte en lampa och en liten sladd vid uttaget vid höger fjäderben ??

att ta ut säkring 1 i ett par sekunder - gör samma sak som att lossa batteriet i 10 min :-)

/emwtur

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]