Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

har en volvo 740 -90 med en m47 låda idag och en 23f motor. Ska byta ut denna växellådan och känner att jag ska passa på att sätta ditt någon mer slitstark växellåda som håller för lite framtida trimning osv. Vet någon vad för växellåda som passar rakt av utan massa krångel förutom m47 lådan.

tacksam för seriösa svar. :D
Beror väl på vad det får kosta och vad det ska hålla för, och kanske framförallt vad det får kosta... M46 eller M90 finns ju och går att få dit utan allt för mycket jobb. Är låg budget detsom styr så bör M46 vara det bästa valet.

Sen finns det ju omsvetsade getrag och zf-lådor som håller bättre, men så blir det bra mycket dyrare med.
Okej dessa alternativ är inte intressant för mig. jag har spånat lite nu och kommit fram till att jag vill ha en getrag eller zf låda från en bmw men frågan är hur mycket som måste bytas för att en sådan låda ska passa. exempelvis kan man dra på en getrag 260 låda och hur mycket krångel är det.
Ska man på med en getrag / zf så är det u som så att svepet måste kapas om så lär man svetsa dit en bit av ett svep från en låda som passar mot din motor. Det finn väl kanske adapters att köpa att sätta mellan motorn och lådan, men såna bör undvikas så långt som möjligt. Sen beroende på vilken låda man väljer så kan man åka på att byta lamell, bygga spakställ, byta kardan och svarva adapter för stödlager.

I ditt läge hade jag funderat på en M90 i första hand, om du inte har planer på väldigt höga effekter sen?
Hej jag det låter minst sagt väldigt krångligt. det är en sugmotor som max kommer uppnå 250hk men jag vill ha en växellåda som verkligen pallar trycket och är kraftigt överdimensionerad =) men får nog tänka om vad tror du om en m46 låda då?.
volvoyamha skrev:Har du stora fälgar med väldigt mycket marktryck (mycket däck i backen) så skulle ja då rek en 940 turbo låda..
Antar att du menar M90..? Både M46 och M90 satt i 940T. Det varierade med årsmodell och om M90 valdes till eller inte innan den vart standard.
Marlboroman skrev:
volvoyamha skrev:Har du stora fälgar med väldigt mycket marktryck (mycket däck i backen) så skulle ja då rek en 940 turbo låda..
Antar att du menar M90..? Både M46 och M90 satt i 940T. Det varierade med årsmodell och om M90 valdes till eller inte innan den vart standard.

Jaha var det så, var det 24 valvaren som m90H satt på?
det är den lådan jag far efter ;)
volvoyamha skrev:Jaha var det så, var det 24 valvaren som m90H satt på?
det är den lådan jag far efter ;)
Ja, H satt på dem, men dels så passar den inte på gjutjärnmotorerna, och dessutom är den inte hållbarare än den variant på M90 sitter i en del 940T. Skillnadn är ett par utväxlingar bara.
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]