Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HenkeSmed84
Tjena!

Satte på en öppen dump på min 945:a men tycker att den bara pyser ytterst lite samt att det blir ett anorlunda ljud från luftfiltret och när jag kör och varvar ur bilen och trycker in kopplingen så lägger den av :( Så frågan är om det går att ha en öppen dump och isåfall hur gör man för att det ska funka??

Mvh//Henke
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är svårt och väldigt osäkert om man kan justera in en öppen ventil så det funkar. Man får laborera lite med spänningen på fjädern i dumpen och va beredd på att att misslyckas och få montera tillbaks originalet för att få allt att funka bra.
av inkognito
måste kanske vara en återcirkulerande eller?
av HenkeSmed84
Okej, har hört att det är LMM som ställer till det, men polarn har en V40 med öppen dump och det funkar utmärk men är det nå speciellt med 945 att dom inte klarar det?

/Henke
Användarvisningsbild
av Marlboroman
V40, lite beroende på årsmodell dock lider av samma bekymmer med öppen dump. Om det går eller inte beror på skick på motorn, justering och vad man kör med för ventil.
av HenkeSmed84
Det är de jag inte vet:( satte på den öppna dumpen och sen drog jag ur bilen och då kom det ett litet pys ljud samt att den la av och det blir bara så när man drar ur den
Användarvisningsbild
av Marlboroman
HenkeSmed84 skrev:Okej, vad är det som gör att den lägger av? Är det för att den får för mycket eller för lite luft?
Det som händer är att motorstyrningen inte vet at luften pyser ut, och då blir det fel nmed både luft och bränsle när styrboxen försöker räkna ut vad den ska göra.

En fuling är ju att dra ur kontakten till tomgångsmotorn, då brukar det funka bättre. Men då lyser motorelektroniklampan hela tiden istället + att den kan bli slöare och dra mer soppa.
av HenkeSmed84
Ååå fan hade iof samma problem med min förra 945:à så drog jag ur kontakten men visste dock inte att det var dumpen som gjorde det. Men tycker att han tryckte ur sig för lite luft för den lät inte som min gamla 945:à då den lät mer annorlunda. Om jag ska dit med en återcirkulerande fäster man ena anslutningen i tryckröret? Och vart ska den andra in?

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]