Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lij
Hej!
Jag hade problem på besiktningen med att handbromsen inte tog alls på vänster sida. Inga problem på höger sida. Plockade isär båda sidor och upptäckte att expandern var helt orörlig på vänster sida. Grejade med den tills den rörde sig lätt och bytte backar och fjädrar på båda sidor. Smorde också båda expandrarna och kopplingen där vajrarna sitter ihop med kopparfett. Nu tar handbromsen bra på båda sidor. Så långt allt bra.

Nu släpper inte handbromsen som den ska istället. När jag släpper handbromshandtaget går det att vrida på trummorna, men det går trögt. Värst är det på höger sida som fungerade utan problem innan jag plockade isär det. Om jag därefter trycker till på kopplingen där vajrarna sitter ihop släpper handbromsen helt och trummorna går att snurra på lätt. Vad är det som inte vill släppa helt när jag släpper ner handtaget?
Kolla där viren är ansluten på länkaget på bakaxelen brukar rosta fast där.
och där den löper över i öglorna över axelen
det sitter vita plasthylsor i öglerna
o dem slits så det blir ett spår i dem
o viren går trögt där.

Mvh/Roger :)
tog du bort rost kanten i trumman ?
skulle dra handbromen lite lätt och köra ett par hundra meter och testa igen om den släpper -
så att banden får slita in sig i spåret i trumman !
/emwtur
av lij
Tack för svaren!

Jag drog i handbromsen och vajrarna många gånger och smörjde lite extra på vajerfästet på länkaget. Nu har det lossat lite till och hjulen snurrar ganska lätt. Jag hoppas besiktningen håller med.

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]