Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej,

Har haft problem en längre tid med bromsoket, vänster fram.
Har fått utomordentlig hjälp här på forumet och har efter det motionerat samt bytt skiva (som hade spruckit av värmeutvecklingen).
Det har fungerat...ett tag. Nu ligger han på igen och jag håller på att bli galen :)

En tanke har slagit mig – kan det vara slangarna som problemet sitter i? Att de inte fördelar smörjmedel till bromsarna? Förre ägaren har skrivit i sin loggbok över bilen att han haft problem med samma ok för ett par år sedan. Han bytte då oket.

Nu undrar jag:
1. Kan min teori stämma och hur ser man det isf? Skruva loss och se om det rinner?
2. Att byta slangarna, svårt? (är nybörjare på mek)

Jag kommer att byta ok hursomhelst tror jag.

Mycket tacksam för alla svar/tankar!
Användarvisningsbild
av emwtur
problemet som kan bli med gamla bromsslangar är att dom kan svälla och då blir dom trångare inuti.
då kan det bli svårt för bromsvätskan att gå tillbaka och det blir kvar tryck i oket när du släppt bromsen.
Alltså - går det lätt att trycka tillbaka beläggen borde det inte vara något problem.
om det går men med motstånd ( glöm inte skruva av locket på behållaren) så testa att släppa på luftskruvarna och se om det går lättare att trycka tillbaka kolvarna .
- gör det det så kan man kanske misstänka att bromsslangarna är trånga.
/emwtur
av inkognito
Är det flytande ok ? i spdana fall kan det ju vara kolvarna i det, som kärvat fast, och gör att ena kloosen ligger på.
Användarvisningsbild
av emwtur
inkognito skrev:Är det flytande ok ? i spdana fall kan det ju vara kolvarna i det, som kärvat fast, och gör att ena kloosen ligger på.
antar det är glidpinnarna du menar , men du har helt rätt , dom är en minst lika stor felkälla som kolvarna i oket !
av karren
Tack för svaren!

Jag vet inte om jag har "flytande ok" :oops:

Men när jag motionerade oken sist så var det trögt som attan, varje gång jag trampade på bromsen gick oket inte tillbaka. Det blev lite bättre men nu ligger han som sagt på igen. Jag ska nog byta oket nu, man kanske skulle passa på att byta slangar när man ändå håller på?
av inkognito
ja jag menade glidpinnarna =) brukar vara ganska vanliga fel.
Ja byt slangarna samtidigt, är ju inte så stor investering. Gamla slangar kan fungera som backventiler, det kan ta älnge innan de släpper trycket efter en bromsning.
av karren
Nu har jag köpt nytt ok plus slangar. Har demonterat och är redo att byta ok. Ett problem bara :) Slangarna ser ut att sitta fastrostade (inte vid oken) Tänkte kanske skita i att byta slangarna därför men då uppstår ett till problem: visst borde det vara svårt att skruva i slangarna då jag har två slangar till oket? Alltså: tvinnas dom inte runt varandra eftersom att jag snurrar på slangen? Någon som förstår vad jag menar? :)
av inkognito
precis =) bara att värma lös slangarna i andra änden, värme får det att släppa, har gjort samma operation på våran 740 -90 =) se bara till att ha rätt nycklar, så du inte gör muttern rund på röret, så skall det gå bra
Användarvisningsbild
av emwtur
jepp - det räcker att en släng lossar i innerändan-
- jag brukar testa lite , en efter en , får jag loss en av dom så behöver jag inte bry mig om den andra.
/emwtur
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]