Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada volvomekare!

Bilen det gäller är en Volvo 745 -88 med B230F motorn.

Det är så att jag har upptäckt en liten oljeläcka någonstans bakifrån på motorn, ser ut att komma nånstans under fördelaren, sen rinner oljan ner på grenröret och börjar ryka. Jag har sökt runt på alla möjliga trådar om oljeläckage och har efter att ha läst lite trådar börjat fundera på om det kan vara min vevhusventilation som är igensatt? För är den igensatt borde väl olja kunna pressas ut genom tex ventilkåpspackning eller vid fördelaren?

Det som tyder på att den är igensatt är att när jag tar ur oljestickan med motorn igång ryker det ur röret, och likadant om jag skruvar lös oljepåfyllningslocket och låter det ligga i hålet så hoppar det ganska mycket, och man känner ett blås ifrån påfyllningshålet, dvs övertryck någonstans?

Så idag så började jag ta bort lite slangar som hör ihop med vevhusventen och gjorde rent lite grann, läste i denna tråd:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... p?p=508215

Fick dock inte bort slangen som sitter efter LMM eftersom den slangklämman var fastrostad, dock så verkar det inte vara tätt där för när jag blåser med tryckluft i den slangen från andra hållet (vid filtret där slangarna delas efter oljefällan) så kommer luften ut i luftburken.

Men när jag blåser ner i oljefällans slang så kommer luften ut i oljesticksröret och påfyllningslocket?! Det borde innebära att det inte är tätt i oljefällan eller? Eller finns det flera rör i oljefällan? Finns det någon som kan förklara lite hur den fungerar?

Jag har som sagt inte tagit bort oljefällan och kollat hur den ser ut eller gjort rent den, men eftersom luften verkade ta sig förbi den blir jag osäker på om den är tät?

Blev mycket text och många frågetecken, ber om ursäkt om det blev rörigt!

Är grymt tacksam för tips och inspel då jag mer eller mindre kört fast nu!

Någon som kan förklara hur oljefällan fungerar, kanske någon som sitter på en sprängskiss, eller är det någon som har något annat tips på vad det kan vara som läcker?

MVH Calle
För att kunna göra ren vevhusventilationen på ett bra sätt måste du i princip ta bort insugsgrenröret för att komma åt oljefällan. Glöm inte att byta till en ny insugspackning när du monterar igen och dra bultarna med början inre bultar och sen utåt, momentet skall vara 21 Nm om jag minns rätt.

Du kan ha en igentäppt flamfälla också, det är den vita plastprylen med hål som sitter i ingången till plasthuset som har tre slanganslutningar och kan ses sticka upp över insugsgrenröret.

Läckan kan även vara i ventilkåpspackningen eller bakre kamtätningen.

Mvh GK
Tack för svar! Har läst i andra trådar att man ej ska behöva lossa insuget för att få bort oljefällan, men när jag skulle försöka få bort den så lyckas jag inte få upp den tillräckligt för att få ur den. Skulle underlätta något grymt om jag slapp ta bort insuget.

Det finns ingen som har tips på hur man enklast tar bort oljefällan UTAN att lossa på insuget?

Kan det även vara så att fördelaren läcker? För oljan ser ut att komma underifrån den.. Men å andra sidan kanske det läcker där för att vevhusventen är igensatt?

Vart sitter bakre kamtätningen och hur kollar man lättast ifall det är den som läcker?

Jättetacksam för svar och tips!
Eftersom jag gjort jobbet i fråga så skulle jag vilja säga att det underlättar att ta bort insuget.

Mvh GK
Du behöver inte plocka bort insuget, det är bra med plats vid ventilationen, vissa motorer med egr kan vara lite besvärligare men röret behöver du inte ta. Ofta finns det lösa sotflagor i oljefällan som täpper till "i bland" så byte är att rekomendera istället för rengöring.
rd350 skrev:Du behöver inte plocka bort insuget, det är bra med plats vid ventilationen, vissa motorer med egr kan vara lite besvärligare men röret behöver du inte ta. Ofta finns det lösa sotflagor i oljefällan som täpper till "i bland" så byte är att rekomendera istället för rengöring.
Det var detta jag ville höra :) Har du något tips hur man ska vicka/vrida oljefällan för att lättast få ut den? Jag lyckades inte få upp den tillräckligt högt för att kunna lyfta ur den, men jag försökte å andra sidan inte jättelänge heller. Men ett tips av någon som fått bort oljefällan (samt fått dit den igen :P) skulle vara guld!

tack
Jag påstår inte att det är omöjligt att göra jobbet utan att ta bort insuget men vill man ha lite koll så att man inte får ner skit i vevhuset och/eller oljepumpen så är det att rekommendera att ta bort insuget.

Mvh GK
robinmoppe skrev:det räcker med att lossa muttrarna till insuget och endast lyfta upp det en bit för att enkelt få loss oljefällan.
Då kan man ju lika gärna ta bort insuget eftersom man ändå bör byta packningen.

Mvh GK
Om man nu bestämmer sig för att ta bort insuget, är det något man borde tänka på? Måste man lossa kontakterna till insprut osv eller ska det räcka med att lossa muttrarna till insuget och bara hänga av det? Tack för tipsen än så länge :)
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]