Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
Ok....

Jag har köpt mig en 740 GL -88 med 9400 mil på mätaren...japp dom är äkta o dokumenterade.
Delvis handikappad man som kört mellan 2-500 mil om året sedan han köpte den 1993.
Således byttes kamremmen vid 7800 mil sedan vilket var 1999!!!!!
Gummi är en färskvara så..... Har inte hunnit kolla remmen (bilen har i stort sett stått sedan jag köpte den för ngn månad sedan).

Då jag är "lärling" i mekarsvängen så har jag icke bytt rem tidigare. Det är en av de saker jag inte gjort ännu som man bör greja som amatörmeck (brukar köpa bilarna när dessa är nybytta).
Således... Då det är en B230K (jag vet att den är allmänt hatad men funkar mkt bra i denna bil) som väl inte grejar en kamremshaveri särskilt bra är frågan hur svårt är det. Läst lite i Haynes och annan verkstadshandbok....

Fråga
1. Kan ngn leda mig genom detta på ett lättbegripligt sätt.....ÖD inställningar m.m.
2. Vad (exakt) behöver man göra för att byta från pierburg till weber 36.a?
Alltså inte bara "enkelt bara att skifta osv...." Vad behöver man göra?

Tacksam för svar!

/S
Senast redigerad av 1 SHO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av päpplet
Om bilen fungerar bra varför byta förgasare på en lågmilare?

Remmen ska du nog byta helst innan bu börjar köra bilen alls. Det finns ett hack på nedre remskivan som ska vara mot 0 på kamremskåpan så då är den i ÖD (övre dödläge). Finns ett märke på motorblocket innanför kåpan också.

Köper du en rem på volvo så finns det markeringar på den vart strecken på remskivorna ska vara så du kan omöjligt göra fel.
av SHO
päpplet skrev:Om bilen fungerar bra varför byta förgasare på en lågmilare?

Remmen ska du nog byta helst innan bu börjar köra bilen alls. Det finns ett hack på nedre remskivan som ska vara mot 0 på kamremskåpan så då är den i ÖD (övre dödläge). Finns ett märke på motorblocket innanför kåpan också.

Köper du en rem på volvo så finns det markeringar på den vart strecken på remskivorna ska vara så du kan omöjligt göra fel.
Det verkar ganska enkelt....
Behöver man låsa ngn remskiva eller?
Sen tänkte jag väl skifta spännare på en gång....är det krångligt?

/S
Användarvisningsbild
av päpplet
jag har aldrig bytt på en 8V motor men det borde bara vara så att du släpper på muttern till spännaren, drar ut remmen och låser spännaren så remmen blir slak så kan du dra av remmen. Spännaren sitter nog bara med en bult och en mutter eller något sånt.
Du ser på en gång hur den sitter fast. Jag tycker inte att en 16V motor är direkt krånglig att byta rem på så en 8V borde vara en baggis :wink:

Någon remskiva behöver inte låsas.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Läs noga igenom vad som står i Haynes innan du gör rembytet. Du låser spännaren med en liten borr eller en därför avsedd pinne (finns på Biltema).

Mvh GK
av Malmstroem
SHO skrev:Behöver man låsa ngn remskiva eller?
Sen tänkte jag väl skifta spännare på en gång....är det krångligt?
Du behöver inte låsa någon remskiva.

Dra runt motorn tills alla kugghjulen står rätt (lägg i en växel och knuffa brukar gå bra).

Ta bort spännare och rem. Sätt ditt din nya delar. Ta bort låsningen på den nya spännaren.

KONTROLLERA EN EXTRA GÅNG ATT ALLA MÄRKEN STÄMMER.

Klart.

Det är enkelt att byta rem på en 8-ventilars 740. Gott om plats och lätt att se om remmen hamnar rätt.
av Malmstroem
Nä, du måste inte knuffa bilen. Fungerar i alla fall inte med en automat.

Med en manuell tycker jag att det är lättaste sättet att få märkena på exakt rätt ställe är att lägga i växeln och knuffa. Alla andra sätt som får motorn att snurra fungerar också.
av SHO
Får bara inte loss nedre remskivan....lyckas inte hålla emot, känns som det hackvis släpper ngt?
Sabbar man ngt om man vrider runt den nedre remskivan så kamremmen rör sig? Jag menar med inställning av ÖD m.m. För övrigt hittar jag inga markeringar på den gamla remmen.
Nu kommer jag nog ta hjälp....
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vevaxelns remskiva är dragen med 60 Nm + 60 grader så det är inte så väldigt hårt. Själv lyckades jag med att klippa till hylsskaftet med handflatan så att muttern lossade, snabbt och snärtigt. :mrgreen:

Mvh GK

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]