Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Beson
Plötsligt började 745:an, årsm 91, bete sig mysko i dag. Vid hastigheter över 100 så vibrerar det kraftigt i ratten under kanske 10 sek sedan försvinner det och återkommer osv. Dessutom vibrerar det lite vid ett visst rattutslag när jag svänger i låga hastigheter, tex ut från en parkering. De här felen behöver ju inte ha med varandra att göra, men uppträdde samtidigt. Bilen har riktigt gungiga stötdämpare i fram, kan tänka mig att detta kan orsaka vibrationerna i höga hastigheter, men inte vibrationerna när bilen nästan står still. Eller har jag fel??
Lyft upp dina hjul och snurra dem för hand och se om bromsen ligger på hos nån av hjulen.Det kan också vara nån bromskiva som är lite skev.Tror inte du kan få såna vib av stötdämpare.
av Beson
sicnarf skrev:Lyft upp dina hjul och snurra dem för hand och se om bromsen ligger på hos nån av hjulen.Det kan också vara nån bromskiva som är lite skev.Tror inte du kan få såna vib av stötdämpare.
Ska kolla men det borde väl inte kunna orsaka vibbarna vid låga hastigheter?
Användarvisningsbild
av emwtur
hjullagen ?
Utslitna dämpare kan ge mysko symptom - eftersom man kan slita en "midja" på dämparen !
glappar när bilen står på backen - lyfter man bilen så är glappet borta !
har själv haft en massa strul med det !
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=38981
/emwtur
av Beson
emwtur skrev:hjullagen ?
Utslitna dämpare kan ge mysko symptom - eftersom man kan slita en "midja" på dämparen !
glappar när bilen står på backen - lyfter man bilen så är glappet borta !
har själv haft en massa strul med det !
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=38981
/emwtur
Tack för länken, intressant följetång...kände igen en del symptom. När ljudet och vibrationerna dök upp på motorvägen så var min första tanke att hjulet var löst, påminde starkt om det! Men som sagt, det kom och gick, varade kanske 10 sek och kunde vara borta någon min och kom sedan tillbaka i typ 10 sek. Kom på en till sak: När man vrider om med stort rattutslag så "gnirkar" det en del i bilen, kan inte avgöra varifrån. Kan det ha ngt samband tro?
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]