Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå alla Volvo fantaster!

Är så att jag och polaren var ute och åkte lite med åkerbilen, så fick vi för oss att hoppa lite med den, vilket resulterade en icke fungerande bil

Nu till problemet, skiten startar bara på startgas och sedan när gasen är förbrukad så dör den... Så något med soppan är de som strular... Troligtvis spridarna eftersom soppan kommer hela vägen fram.

De jag kollat:

*Gnista finns.
* Soppa pump funkar.
*Kollat soppa trycket (4bar).
*Kolla reläet till spridarna, även bytt.
*Försökt bogsera igång den.

Någon som har en ide om vad de kan vara?

Mvh Jesper
Senast redigerad av 2 JuppeN, redigerad totalt 0 gång.
sicnarf skrev:Du har byt spridarrelät på kylvätskebehållaren,men har du kollat/byt bränslerelät?Försök bogsera igång den och se om det funkar.Kolla på svänghjulsgivarenskabel så den ej är ärjad och skadad

Just de, glömde skriva att jag testat bogsera igång. Utan resultat där med...

svänghjulsgivarenskabel borde väl inte vara problemet eftersom gnistan är bra

Mvh Jesper
sicnarf skrev:Du har byt spridarrelät på kylvätskebehållaren,men har du kollat/byt bränslerelät?Försök bogsera igång den och se om det funkar.Kolla på svänghjulsgivarenskabel så den ej är ärjad och skadad
Varför skulle det fungera att bogsera igång när han har en fungerande startmotor som inte heller lyckas starta bilen?

Slog du i någonting under bilen när du "hoppade?"

Varför skulle kabeln till givaren plötsligt ha ärjat sönder preciiiiiiis samtidigt som bilen varit ute och hoppat?
Den har ju förresten ingenting med spänningen i tändstiften att göra

Det lättaste är ju att kolla elen till att börja med. Har du sladdat runt på en åker är det väl inte omöjligt att strömförsörjningen pajat någonstans under bilen. Hoppar du samtidigt så ökar risken ännu mer.

Felkoder?

Det låter ju som om det är någonting med bränsletillförseln om bilen startar på startgas men inte annars. Jag hade börjat med att kolla relä och säkringar. Om du har ett trasigt bränslerelä så känner du det, det är mycket varmare än alla andra relän. Därefter kan du kolla bränsleslangarna och allt annat under bilen.
jockemustafa skrev:
Varför skulle det fungera att bogsera igång när han har en fungerande startmotor som inte heller lyckas starta bilen?

Slog du i någonting under bilen när du "hoppade?"

Varför skulle kabeln till givaren plötsligt ha ärjat sönder preciiiiiiis samtidigt som bilen varit ute och hoppat?
Den har ju förresten ingenting med spänningen i tändstiften att göra

Det lättaste är ju att kolla elen till att börja med. Har du sladdat runt på en åker är det väl inte omöjligt att strömförsörjningen pajat någonstans under bilen. Hoppar du samtidigt så ökar risken ännu mer.

Felkoder?

Det låter ju som om det är någonting med bränsletillförseln om bilen startar på startgas men inte annars. Jag hade börjat med att kolla relä och säkringar. Om du har ett trasigt bränslerelä så känner du det, det är mycket varmare än alla andra relän. Därefter kan du kolla bränsleslangarna och allt annat under bilen.

Är inget som är trasigt under bilen, då bensinen kommer fram till spridarna. hade 4bars tryck i slangen som sitter på spridaren~~ Så måste vara något som gör så spridarna inte öppnar...

Men funderar om de är boxen som styr bränsletillförseln (Boxen som sitter på höger sida.)
Senast redigerad av 1 JuppeN, redigerad totalt 0 gånger.
Har du kollat jordningen till reläet som sitter på expansionstanken, det är ganska vanligt med jordproblem där.

Mvh GK
SA4AQS skrev:Hur är det med jordningen.
Jordat direkt från batteriet till spridarna :) Inget resultat.

Gelis skrev:Då bilen startar på startgas så är det bränslerelaterat
Jo de har jag redan konstaterat. Men vad vet jag inte... =(

Men måste vara något med spridarna, eftersom bensinen kommer fram till dom.

Tror de är boxen ändå :P
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]