Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
Varför förbrukar min bil kylvätska. När jag normalt är ute och kör så har jag inte nån nivå i expantionskärlet men trots det är det inte några problem att köra. Igår var jag ute på småvägar och körde med låg fart, motorvärmen ökade....stannade och skulle fylla på vatten. När jag öppnade expantionskärlet så fick jag nivå i kärlet men det rann ner efter en liten stund. Jag fyllde på med över 2 liter vatten för att få nivå. Körde vidare utan problem, när jag nu kollar nivån så är kärlet tomt igen. Jag har inte några synliga läckage (konstigt nog). Jag kan köra med bilen i normal drift trots att det inte är nån nivå, finns tydligen tillräckligt med vatten endå.
Varför "kokar vattnet bort", vart tar det vägen ???
Senast redigerad av 1 ceddan9, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det finns olika vägar vattnet kan ta, t.ex. genom en läcka i topplockspackningen, en läcka i en kylarslang, en defekt vattenpump eller en läckande kylare. Läckor i topplockspackningen innebär oftast någon eller några av följande symptom. Man kan känna avgaslukt i expansionskärlet, Gråaktig sörja i expansionskärlet. när man tittar på oljestickan finns där en gråaktig sörja eller att det kommer vit rök ur avgasröret. Om inget av dessa symptom uppträder rekommenderar jag att du låter göra ett tryckprov av kylsystemet för att se var det läcker.

Mvh GK
av Arne
Du har en läcka någonstans. Kring vattenpumpen brukar det dunsta så det blir bara som nåt vitt pulver på sidorna då det läcker. Eller så läcker värmekranet och då blir golvmattan blöt på förarsidan, kranet sitter rakt ovanför gaspedalen så sök om det är fuktigt där.
av ceddan9
Nu har jag haft bilen igång, och hållit motorn varm en stund, ser inte nått läckage, det ända jag kan se är vit hinna som är på motorblocket bakom kamremsskyddet (utsidan) är det nått som verkar "intressant"?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Beror på det om det är i närheten av vattenpumpen.
Kan ju för skojs skull känna om pumpen är glapp.
av Jonasolof
Du kan trycksätta kylsystemet till t ex 1 bar och se om det läcker någonstans. Det borde läcka mer om motorn är kall.
av ceddan9
Jonasolof skrev:Du kan trycksätta kylsystemet till t ex 1 bar och se om det läcker någonstans. Det borde läcka mer om motorn är kall.
Hur går jag tillväga för att göra det?
av Jonasolof
Den smala slangen från överkant kylare som går till en smal pip på´kylarvätskebehållarens ovamsida kan lossas - eller så skär man bara av den nåhgra cm från behållaren. In med en t-koppling (jag har använt en för bränsle). Säkra med slangklämmor- Tryckslang till fria änden på t-kopplingen, i änden på tryckslangen en avklippt ventil från bil eller cykeldäck. Pumpa upp med fotpump med manometer. Behållarens lock bör släppa vid 1,5 bar men det är inte säkert. 1 bar bör räcka. Luftmängden i systemet är liten så man kommer mycket snabbt upp i 1 bar. När jag gjorde detta på en bil så öppnade sig en glipa i slangen från termostaten till kylaren och kylarvätska läckte ut. Jag visste att det hände men hade inte kunnat hitta glipan. Jag använde inte en handpump utan en pump för bildäck som går på 12 volt. Det gick alldeles för fort att öka trycket. Kan man dutta med tryckluft är det nog ännu bättre, men håll koll på trycket.

I ditt fall är väl vattenpumpen misstänkt. Det bör i så fall droppa under vattenpumpen eftersom det finns ett utlopp för läckage.

Dem förstnämnda smala slangen är längre än vad som behövs så det gör inget att man kapar några cm.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]