Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pedersen
Tjenare!

Har en 740 som jag ska besikta nu i veckan. Jag har ett enda problem och det är Hastighetsmätaren. När jag drar på tändningen hoppar mätaren upp till 80 km/h direkt. När jag startar bilen står den fortfarande på 80/kmh men ibland kan den hoppa mellan 35-40 till 80 Km/h fast jag står stilla.

Jag kollade givaren bak på bakaxeln den var ju skiten som fan och jobbig att få upp. Jag gjorde rent givaren samt behållaren och satte sedan tillbaka allt. Därefter startade jag bilen igen och själklart står mätaren på 80 km/h *Suck* .
Jag drog iväg en sväng när motorn blev varm för att kolla om det blev någon skillnad vilket det blev. Hastighetsmätaren hoppade till sin ordinarie hastighet som jag låg i.

Jag undrar vad detta kan bero på ? Jag måste ju få det löst när jag kommer till besiktningen annars så får jag ju en 2a på den om dom upptäcker det.

Finns det någon som kan hjälpa mig, eller har haft ett liknande problem ?

Tacksam för svar :)

/Pedersen
Användarvisningsbild
av zamme
jag har haft ett liknande problem med min 740, mätaren gjorde som den ville :P
till slut så la den av helt o trippen med, jag bytte hela mätarhuset o funkade det som vanligt igen :)
innan jag bytte så hjälpte det o banka ovanför mätarhuset så hoppade mätaren rätt :P
av Pedersen
zamme skrev:jag har haft ett liknande problem med min 740, mätaren gjorde som den ville :P
till slut så la den av helt o trippen med, jag bytte hela mätarhuset o funkade det som vanligt igen :)
innan jag bytte så hjälpte det o banka ovanför mätarhuset så hoppade mätaren rätt :P
Har för mig att byta hela mätarhuset är rätt dyrt, det måste ju finnas andra saker man kan kolla innan man gör det steget som du gjorde. Jag har testat att banka ovanför mätarhuset fast det hände inte ett skit för mig.

Tack för ditt svar :)

/P
Användarvisningsbild
av zamme
Pedersen skrev:
zamme skrev:jag har haft ett liknande problem med min 740, mätaren gjorde som den ville :P
Har för mig att byta hela mätarhuset är rätt dyrt, det måste ju finnas andra saker man kan kolla innan man gör det steget som du gjorde. Jag har testat att banka ovanför mätarhuset fast det hände inte ett skit för mig.

/P
jag hade turen att ha ett mätarhus liggande så det va bara o byta :P
men funkar trippen som den ska när mätaren har hängt sig på 80, eller rullar den när du står still o mätaren e på 35-40? :o
av Pedersen
zamme skrev:
Pedersen skrev:

/P
jag hade turen att ha ett mätarhus liggande så det va bara o byta :P
men funkar trippen som den ska när mätaren har hängt sig på 80, eller rullar den när du står still o mätaren e på 35-40? :o
Trippen rullar som vanligt när jag kör bilen, men grejen e den att när jag kör bilen en stund när motorn är varm då hoppar mätaren ner till den korrekta hastigheten jag kör i. Jag e bara orolig att besikningsmannen märker detta när han drar på tändningen och ska provköra bilen på utsidan.
av Pedersen
NisseHult skrev:Eller plocka ner den och löd om alla lödpunkter på själva instrumentet.
Särskilt kondensatorerna i alla fall.
Är inte riktigt hajj på det vill ju precis inte chansa o pilla sönder något. Jag kopplade bort givaren vid bakaxeln och kollade på hastighetsmätaren, det blev ingen skillnad så det är nog inte givaren det är fel på utan något annat som tex intstrumentpanelen som du säger.
av Pedersen
EDIT: Jag tog bort kabeln på bakaxeln samt följde kabeln upp via bagageluckan och allt var i sin ordning, jag drog på tändningen och fortfarande hoppar den upp till 80 Km/h. Jag tog bort kåpan till mätarhuset och tog ut mätarhuset men det blev alldeles för mycket el som jag inte fattar så jag satte tebaka allt igen.

Finns det någon där ute som vet var det är eller kan vara för fel ?
Tveka inte på att skriva här!

/Pedersen
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]