Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av typiskt
Tjenare!

Har en 740 med manuell låda i för några månader sen började växellådan att gå trögt och man fick pressa eller lirka i växlarna, kopplingen är bytt för några månader sen så det borde ju inte vara den som jävlas!? 1an 2an 3an och framför allt backen går sämst, backen skrapar eller låter "chunk" Jäkligt irreterande och jag hoppas att det finns andra lösningar än att byta låda. växellådskudde har jag fått tips om att byta men eftersom jag inte har någon kunskap är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

PS. Skriv som att jag va 3 år eftersom det är på den kunskaps nivån jag är :D

Tack på förhand
av rd350
Börja med att kolla bussningarna till spakstället, dessa hittar du under bilen, "bakom" växellådan. Har du glapp i dessa alternativt att de är ihoprostade blir det inget bra... En billig reparation som de flesta klarar, dock underlättar det betydligt om man har tillgång till lyft. Kopplingen kan också bråka om den som bytte den varit våldsam eller kollat upp grejorna innan montering! Tex. förekommer det att kopplingsarmen spricker. Det minst vanliga är att något hänt i lådan, kolla så det finns olja i. Renovering är ej lönt då det är god tillgång på begnagade lådor. (ska kosta max 1000 kr för en m47a)
Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]