Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Jag har en B230FT. Jag bytte spridare förra hösten och har kört på E85 sedan dess. Nu har jag skaffat trimchip och hade tänkt skruva upp laddtrycket. Jag blev lite förvånad då jag upptäckte att tryckklockan inte var justerbar, vilket den ska vara på en FT. Troligtvis har någon under de 55000 milen den gick innan jag köpte den bytt ut tryckklockan från en FK.

Jag har sett att BSR, Turbomeck m.fl. har den så man kan beställa den via nätet, men jag skulle vilja köpa den i morgon så jag kan hålla på i helgen. Var i södra stockholmsområdet kan man köpa en sådan över disk?
Användarvisningsbild
av erikn
Så, nu är den bytt. Hittade ingen som sålde via disk häromkring, så jag beställde en. I teorin ett lätt byte, i praktiken lite problem.

- Trodde att wastegate-pinnen skulle kunna flyttas längre bakåt, men det gick inte. Var tvungen att ta till en kofot för att komma åt att dra i stången så att jag fick över den på pinnen.

- Försökte skruva allt utan att ta loss slangen mellan luftfilter och turbo, men det var trångt. Mycket lättare att hålla på utan slang.

- På nya tryckklockan är det tjockare rör där slangen ska sitta från turbon. Den gamla slangen är trådomspunnen, vilket gör att jag fick dit den först när jag tagot bort lite trådar, sedan kommer nästa problem, den klamma (ser ut att vara en original) som håller slangen är för liten i.o.m. att röret är grövre. Så nu måste jag skaffa en annan slang.
Jag har funderat under kvällen, och har kommit fram till att jag kanske har gjort en tankevurpa. Jag tänkte att den nya klockan ska ha kortare stång än originalet, men det är inte säkert då den nya kanske jobbar på annat sätt. Kommer nog att hasa mig in under bilen och göra stången längre.

Sedan ska jag koppla in en mätare. Går det bra att göra en t-koppling på slangen bakom mätarna och dra ut på sidan? Sedan när man justerat klart så kan man ta bort mätaren och plugga slangen och ha den liggande bakom?

Någon som vet vad för typ av slang jag ska och var jag ska köpa den?

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]