Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stdbil
Hej! Har en Volvo 765 B28E PRV V6 som har börjat läcka kylarvätska.
Vad jag kan se så läcker det droppvis glykol från framsidan av motorn, innanför kylarfläkten, i närheten av vattenpumpen tror jag.

För att vara mer säker på var någonstans det läcker har jag fått höra att man på något vis kan trycksätta systemet och på så sett mer exakt bestämma varifrån det läcker.

Tips/tillvägagånssätt/erfarenhet?

Tacksam för alla svar!

Mvh David

Ändrat rubrik! Vänligen tänk på att skriva en tydlig rubrik vid trådskapande. DDD moderator
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du behöver med stor säkerhet byta vattenpump.

Mvh GK
av Jonasolof
Har en 940 och en 965 där jag testat med tryckökning. Kopplade ett t-stycke mellan den tunnas slangen från kylaren som går till nippeln på kylarvätskebehållaren. Till t-stycket en tryckslang och en avklippt ventil av biltyp från en gammal cykelslang. Enklast är att till detta koppla en pump. Claes Olsson säljer en fotpump för cykel med manometer. Behållarens lock ska släppa vid 1,5 bar, gå inte högre. Själv körde jag med en 12voltspump för bildäck men den är för grovt graderad.

Vid ca 1,2 bar öppnades plötsligt en spricka i slangen från termostaten och sprutade.
Detta sprut hade inträffat ett par gånger vid körning utan att jag hade kunnat lokalisera varifrån det kommit.

Gör tryckluftsslangen så lång att den kan ledas in till förarplatsen via en sidoruta. klipp cykelventilen och sätt in en manometer som visar 2-3 bar, t ex en turboladdmätare. Då kan du också kolla om tryck byggs upp under körning ev då pga en liten läcka i topplockspackningen. Så är det i min ena bil. Det brukar antas att trycket stiger även om topplockspackningen är hel och kylningen fungerar. Expansionen av vätskan är dock måttlig så länge kokning ej sker och befintlig i behållaren kan komprimeras. Skulle vilja se kontinuerliga mätningar under gång för att se vilka tryck som egentligen uppnås med en frisk motor, fungerande kylning och 50/50 kylarvätska/vatten. Har läst att kokpunkten med kylarvätska ligger över 110 grader. Det är då först när temperaturen någonstans i blocket överstiger den nivån som kokning sker och man har nytta av trycketstegringen i systemet som håller kokningen i schack.

Vattenpumpen är misstänkt. vid 1 bar bör det spruta rejält. Eventuellt kan du ju avlägsna termostaten för att inte ha något hinder i kretsloppet vid testet. Trycket bör i f sig fortplantas runt om i alla fall eftersom det består av två slingor, kylaren och värmepaketet.
Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]