Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dior
Behöver byta en stötdämpare bak på min V90 -97.

Var får man tag på nya/begangnade förutom på Bilia, vad jag kan se har inte Mekonomen några, Meca har men som dom säger utan nivåreglering (jag har för mig att V90 har nivåmatic), bildelsdatabasen är tom på bakdämpare till V90.

Jag kan kanske få tag på en kanske två från en 960 (sedan), det är ju så pass mycket annat som från 960 som passar, kanske dessa passar också?
(Höger eller vänster spelar väl ingen roll?)
av styrbjorn
Det finns dock två olika modeller av dämpare. Den ena är monterad "uppochner", den andra åt normalt håll. Osäker på vilken årsmodell dom bytte, men V90 lär ju ha den nya modellen i alla fall. Du får nog kolla det först, alt. om det går att montera den gamla modellen på V90.
av JE Jr
Nja, har verkligen alla S/V90 nivomatdämpare? Tidigare (95- ) ingick det iallafall i ett utrustningspaket. Du får kolla på bilen om du har en dämpare med en gummibälg nertill eller inte. Har den bälgen är det nivomat (= dyra dämpare)
av Dior
Den har en bälg där nere, den är sönder det var så besiktningsmannen såg att dämparen läckte.

Jag har även upptäckt att vissa bilar har fjädrar och andra inte. Min tanke är att det är nivåmatic på de utan och normal dämpare på de bilar som har fjäder, stämmer det så vet jag i alla fall hur jag enklast hittar en med nivåmatic.
av JE Jr
Nej, 1995 kom det tvärställd kompositfjäder ibakvagnen på både sedan coh kombi av 960, de som sedan blev S/V90.

Tror inte det finns några extra spiralfjädrar i bakvagnen på någon av dessa? Menar du att det sitter en fjäder runt stötdämparen då?
av Dior
Jag har förstått att det finns två typer av dämpare av nivomatic-typ.
Den ena har en bult länst upp och en cylinder längst ner, den andra har en cylinder i båda ändarna.
Hur kan jag (utan att demontera dämparen (behöver bilen dagligen så jag kan inte demontera den för att kolla utan att ha ersättning redo)) se vilken typ jag behöver.

Vi har haft av mattor och luckor i baggageluckan för att se om det finns någon fastsättning inne i bilen och det gör det inte. Det finns en gummipropp ungefär där dämparen borde komma upp men det går inte att se något i det hålet om man tar bort proppen.
av Dior
Så om jag har en skruv där så är det modellen med cylindrar i båda ändarna och om jag inte har en skruv där så är det modellen med en bult överst?
Jag ska se om siffrorna fortfarande syns också.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]