Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
under färd steg tempmätaren till "kl.2" ..."normalt = "kl 12" ....detta har aldrig hänt på 35.000mil
jag stannade...övre slangen var expanderad till max. vatten fanns i expantionskärlet ...dock bara upp till min.....jag fyllde på upp till max, klämde på slangarna , lät motorn vila 15 min ...körde vidare.... inga vidare bekymmer ......vad kan detta fenomen bero på ? :???: (normal körning) termostat bytt för 1 år sedan (original)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan ha ett dåligt lock till expansionskärlet där "säkerhetsventilen" alltså den som skall släppa ut tryck över en viss gräns, ju mer trycket stiger desto varmare kan vattnet bli eftersom trycket höjer vattnets kokpunkt. Kan även vara ett "luftlås" i kylsystemet men det är mindre troligt.

Mvh GK
av Jonasolof
Gråa originallock kan vara defekta. Stiger trycket för högt utan att locket släpper ut övertrycket går något sönder, t ex värmeventilen. Byt till grönt. Jag funderar på att skaffa en gammal behållera på skroten för att testa vid vilket tryck grått resp grönt lock verkligen släpper.

Det verkar ändå skumt att temp skulle stiga ända till kl 2 bara för att trycket ökat i behållaren. Kan det ha bildats en propp i kylaren. är den rengjord?
av pekka88
förlåt, kylsystemet rengjordes 1-2 år sedan ,,,,,ny kylare monterades 3-4 år sedan.
efter jag fyllde på vatten från min till max så ligger tempmätaren numera rakt uppåt som normalt. jag tycker detta verkar underligt. jag hade inte sagt något om det fattades vatten i systemet. men jag fick i ett par dl bara :S
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skall skruva dit så att locket tätar annars får du inte rätt tryck i kylsystemet. Locket skall vara tätt upp till ett visst tryck och över detta skall en ventil i locket öppna och släppa ut övertrycket.

Mvh GK
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]