Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Min sambo råkade krocka bilen förut under kvällen...(Volvo 945 LTT -97)
Tänkte bara kolla vad ni tror, om bilen är värd att laga, eller om det ser ut att bli skrot ?
Har helförsäkring hos Volvia, är ju påsk nu så får vänta tills på tisdag. Då tänkte jag åka till Volvo här i stan och boka tid för skadebesiktning.

Min sambo körde rakt fram på vägen i ca 30km/h, från höger kom det en A-traktor och körde ut rakt i sidan på våran bil.
Är lite skymd sikt i den korsningen och min sambo såg inte a-traktorn förens det var försent.
Då det är högerregel som gäller så är det min sambos fel, som tur är så blev det bara materiella skador.

Jag har kollat lite på bilen och den värsta smällen har blivit på tröskel/nerkant av dörrarna.
Framdörren går trögt och är svår att stänga, bakdörren glipar längst upp, så den blir inte helt stängd.
Är ett veck på nedre delen av B-stolpen och tröskeln är intryckt.

Med tanke på dörren som glipar så är nog chassit lite snett, tror B-stolpen har rört sig lite.

Är inte ramen sne, så borde det räcka med att byta dörrar, tröskel,stolpen och lacka.
Tror ni försäkringsbolaget kommer laga bilen, när den är några år gammal(1997) och gått snart 46k mil?
Motorn är renoverad för 2000mil sedan, så är väl där det mesta värdet i bilen sitter.

Är det nån av er som vet hur det fungerar med barnstolar vid en krock ? Ska man byta ut dom ?
Vi har 2st Akta Graco Cosmic Comfort S stolar monterade på högra sidan fram o bak (tvillingar).
De har inte tagit någon skada av krocken vad vi ser, men det står att man alltid ska byta ut barnstolar efter en krock även om det är en liten krock, då det kan bli spänningar osv i dom.
Stolarna kostar över 3000kr/st och är bara några månader gamla.
Men kan de ha tagit skada så känns det bättre att byta ut dom, för barnens säkerhet.
Vet nån om försäkringsbolagen ersätter barnstolar ?

Om Volvia väljer att lösa in bilen, hur mycket kan man kräva i ersättning för den ?
Volvo 945 LTT -97.
Mätarställning: 45980mil, motor renoverad för 2000mil sedan.
Besiktade bilen för 3veckor sedan och fick 2a på en bromsslang, annars var allt bra.
En del ytrost finns, men inga större saker.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ser ingenstans att du nämn !!!SKADERAPPORT!!! så denna hoppas jag är ifylld och inskickad. har själv gjort tabben att inte fylla i kostade mig en del pengar. Ramsne bil och 9k.

Men av bilderna att döma skulle jag gissa på att den har fått sig en ordentlig tryckare så ramsne kan den nog vara.
Tror tyvärr inte de lagar den, den är ju "gammal" :wink: och tror att försäkringsbolaget tycker det blir för mycket pengar att lägga på denna bil, har själv blivit påkörd i en, då 7 år gammal, 944Ltt som gått 18000mil och de löste in bilen, dörrarna gick inte att öppna och bilen blev nog sned oxå, eller som bes.mannen på bilia sa:" den har nog gjort sitt". (och det va min bästa bil hittils :evil: ) Sedermera såldes denna bil på auktion som ett repobjekt till bilverkstäder och lagades och rullade vidare, har sett den flertal gånger.......... :lol:
Det är väl en definitionsfråga, man kan ju definiera de sammanhängande bärande delarna av karossen för ett ramverk så att säga ramsned när det gäller en bil med självbärande kaross innebär sålunda att de bärande elementen blivit deformerade.

Mvh GK
Är väl bara att ställa in sig på att det blir skroten för bilen, men beroende på vad jag får för den så kanske jag behåller den och tar motorn till min gamla 244...
Om inte annat så är det iaf lite värde i motor och v-låda om man säljer det...

Är en del som sagt att beroende på hur krocken blivit, så kan den vållande även bli föraren av bilen till höger.
Nån som vet om det stämmer och hur det funkar ?
Vet att i vilkoren så står det att även om jag tar på mig ansvaret i en skadeanmälan så går inte försäkringsbolaget efter det, utan de gör en egen bedömning om vem som är vållande till krocken.

Min bil är som sagt intryckt på bak och framdörren, samt tröskel och B-stolpe. Mest intryckt är den under B-stolpen.
Den andra bilen(traktorn) fick smällen på vänstra kofångare/blinkersglas och skärm. Den föraren tog på sig skulden först och börja prata om att hennes pappa skulle komma med pengar........

Är rätt så hög häck på en hörntomt i den korsningen, som skymmer sikten. Enligt lagarna här i stan så får häcken vara max 80cm hög inom 6m från korsningen och det är den inte. Så det är väl också bidragande till krocken, har själv varit på väg flera gånger att krocka i den korsningen pga häcken som skymmer sikten.
Det tänkte jag ta kort på och ge till Volvia och även kontakta kommunen. Blir det en utredning och det är hörntomtens höga häck som bidragit till krocken så kan tomtägaren bli vållande/ersättningsskyldig, enligt vad jag läst.

Jag har gjort en liten bild på hur olyckan sett ut enligt min sambo och bilarnas skador.
Den stämmer även bra med skissen på skadeanmälan, som pappan till föraren av traktorn ritade.
Bild
Bil A är min och B är traktorn.
Ska ta ett foto på korsningen någon dag också, så kanske lägger ut det också om nån vill se :)
Högerregeln brukar inte försäkringsbolagen rucka på. Häcken tror jag inte FB tar någon som helst hänsyn till utan dom anser nog bara att den manar båda parter till försiktighet men mest den som kommer från vänster. Skall högerregeln ruckas på måste man ha trovärdiga vittnen.

Sen en grundregel som jag lärt mig som taxiägare, erkänn aldrig något men skapa heller inga diskussioner om skuldfrågan på platsen, parterna skriver bara sina rapporter och sen är det upp till FB. Ibland kan väl valda formuleringar, utan att ljuga, skapa en fördel.

Mvh GK
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]