Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av harkar680
hej, volvon går bra nu men ett lustigt fel händer ibland. hastighetsmätaren slutar fungera, men hoppar igång efter en liten stund. har kollat alla annslutningar, bakaxel,vänster torped samt lött om på högra sidan bakpå mätaren.även rengort bak mätaten med oxidcleaner, den kan fungera 3-4 dagar utan problem, sedan händer detta ett par gånger för att sedan funka igen. kan tilläggas att den alltid funkar när bilen har stått över natten.
någon med fler tips mottages tacksamt
mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att den tydligen alltid funkar när den stått över natten tyder på en kallödning någonstans.
Har du även gjort rent kontaktstycket till instrumenten?

Mvh GK
av harkar680
:D :D
gnestakalle skrev:Att den tydligen alltid funkar när den stått över natten tyder på en kallödning någonstans.
Har du även gjort rent kontaktstycket till instrumenten?

Mvh GK
hej gk. ja jag har rengjort alla kontaktstycken till mätarhuset. när jag tog bort mätaren var det svårt att se var man ska göra för att plocka isär själva mätaren, därför lödde jag bara om de fem lödställen som var åtkomliga.
det finns ju fler lödningar på kortet. något tips hur man tar isär den?
mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har inte plockat ut någon instrumenpanel på en 700/900 förut men det brukar normalt vara så att det är några skruvar i nederkant man skall ta bort och sedan bör man kunna få ut hela rasket. Kan vara att dessa skruv är lite gömda av någon plast eller gummiplugg.

Mvh GK
av Uthil
Har du kollat kontaktstycket som sitter på klumpen på bakaxeln, hade samma problem, böt till en ny och då fungerade det, Dock så finns den inte kvar på volvo men på skroten.
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]