Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Det står att dom är 5" men dom är faktiskt 5.25" eller som det också kan stå 130 mm.

Just dessa är 138 mm så det ska inte vara några bekymmer. Det som kan ställa till det är monteringsdjupet, kommer inte ihåg nu men det kan behövas ett par mellanlägg, för att dom ska funka beror lite på hur hålet i plåten ser ut.
av Ghurra
Högtalarstorleken är nog lika men det är lite annorlunda högtalarkorg i framdörren.
Finns adaptrar att köpa men hittar de inte nu, Backes ljudbygg brukar ha sånt.
av bizon
OK då har jag köpt högtalare som jag hoppas passar i bakdörrarna :D då kommer nästa fråga; hur monterar jag dem? Har sett att det är tyg överspänt över hålet där högtalaren ska sitta, är det bara att skära bort det på enkaste sätt? Sedan hitta sladdarna, montera dem på lämpligt sätt och skruva fast högtalaren? Något jag missat, något att tänka på? Lämpliga skruvar?
av bizon
Nu jag har provat, började med att skära bort tyget och bakom såg det ut så här:

Bild

Högtalaren i fråga passar INTE om jag inte tar bort det material som är bakom (som högtalarkontakterna sitter fast i), ska jag göra det? Det är någon form av skumgummiliknande material som verkar täcka hela insidan av dörren...

Är dock osäker på om högtalaren passar ändå då jag tyckte monteringshålen på högtalaren verkade sitta lite snett i förhållande till hålen i dörren...
av Sakiq
Ska nog bara vara o skära loss en del av skummet o sen häva i högtalaren ska du se.

På min 740 behövde jag bara skära loss "skinnet" och ta bort en plastgrej som satt för hålet, så var de fixat.
Misstänker att det är lika simpelt på 940 ^^
av bizon
Sakiq skrev:Ska nog bara vara o skära loss en del av skummet o sen häva i högtalaren ska du se.

På min 740 behövde jag bara skära loss "skinnet" och ta bort en plastgrej som satt för hålet, så var de fixat.
Misstänker att det är lika simpelt på 940 ^^
Tack för svaret.

Är det standardplacering av monteringshålen på högtalare? Har nämligen köpt en högtalare av rätt storlek men jag tycker inte hålen ser ut att passa med hålen i dörren....
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]