Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jonasb84
Hej!
Är ny här på forumet.
Har införskaffat mig en 745a 91a, den är väldigt trött och den går inte över 5200v/m då dör bilen till varvmätaren har gått tillbaka till 4200v/min då ökar den till 5200 óch sen dör till 4200 även fast ja håller full gas..
den drar lite mycket bensin vid lugn körning över liter milen.
den orkar verkligen inget alls.. motorn låter men den varvar inte eller drar på något alls.

Har bytt :
Olja
filter
tändstift
fördelare
rotor

Ingen skillnad alls.
känns som det sitter en 20hk motor i bilen..
sen lite orolig tomgång den pendlar mellan 600-800v/min

någon som har någon aning om vad felet kan vara..

mvh Jonas
En annan möjlighet är att du har dåligt bränsletryck. Byt bränslefilter och kontrollera bränsletrycket.

Mvh GK
av jonasb84
Päpplet: Den är nybytt för något år sen av förra ägaren. Men om det nu är den, är det bara att ta bort den och göra rent? Hur kollar jag felkoder?

Gnetskalle: Det kan kanske vara problemet. Men ska den klippa tändningen eller vad den nu gör. går till 5000 sen klipper till 4000 sen höjs till 5000 sen till 4000. Jag håller fullgas hela tiden.

kan det kanske vara luftmasse mätaren som blandar fel. Har dragit ur kontakten till den, det vart ingen skillnad på motorgången alls.

mvh Jonas
Senast redigerad av 1 jonasb84, redigerad totalt 0 gånger.
För att få svar på vad som är fel måste du felsöka, jag misstänker att du har något fel i bränsleförsörjningen men för att konstatera om det är så måste bränsletrycket kontrolleras. Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt i min gissning men man måste vid felsökning gå steg för steg på ett organiserat sätt annars blir allt bara gissningar. Praktisk felsökning kan ibland vara tidskrävande men är en nödvändighet.

Mvh GK
av jonasb84
Nu har jag kollat felkoder.
Jag fick följande

1-2-2 Någon som vet?

2-2-3 tomgångsventil ( jag har förlåg och ojämn tomgång) kanske räcker och smörja kontakten eller byta?

1-3-2 batterispänning ( har ett gammalt batteri kanske är något annat. )

Mvh
av jonasb84
Det är ett regina system jag har

Lufttempgivaren har en två polig blåkontakt.

Siemens står det tror jafg har kollat lite på nätet och det är ingen bosch mätare utan en till ett regina system.

Den är så trött kan det bero på tomgångsventilen som jag har felkod på?
Om du vill komma närmare en fungerande bil måste du nog börja med lite praktisk felsökning. Du fick en felkod på batterispänning vilket du måste kolla upp om det är batteriet eller om det beror på ärgade anslutningar som ger spänningsfall. Spänningsfall kan vara orsaken till dina problem. Om du vet att ditt batteri är gammalt så byt ut det och rengör i samma veva batteriets kabelskor samt kontrollera att den grova kabelns, från minuspolen, anslutning till motorblocket är fri från ärg och har god kontakt. Felsök lufttempgivaren, börja med att rengöra kontaktdonet för att säkerställa god kontakt. Demontera tomgångsventilen och rengör med bromsrengöring och tops, se upp så ingen rengöringsvätska kommer över till kontaktdonssidan. Kontrollera funktionen på tomgångsventilen. Nollställ sedan felkoder, kör en sväng och ta sedan ut felkoder igen.

Mvh GK

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]