Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av chillout
Hej
Har en volvo 744 glt- 88 års mod. med B230f motorn. Hänt alldeles nyligen att motorn går dåligt. Vid låga varvtal, under 2000 varv/min och gaspådrag "stakar sig" motorn samtidigt som den inte har nån kraft. Det är inte fråga om misständning, utan den går rent förutom att den inte har ork som kan vara i 5-10 sek men som stannar av när motorn kommit upp i varv. Men jag åkte på 90-väg och då skedde det vid några tillfällen. Alltså lite mindre ofta vid höga varv.

Har börjat tro att det har nåt med bränslesystemet att göra`? bränslepumpen kanske?

På tomgång går den fint för övrigt.

Nåt man bör kolla? tips..

/Lars Karlsson
Tjaaaa.....Bränslefilter bytt någon gång? Tankpumpen funkar,lyssnat?Öppnat luckan i skuffen och inspekterat hur anslutningarna ser ut till bensintanken där givaren sitter så det inte läcker där kanske. :o
bränslearmaturen bytte jag för ca 1 år sedan. Skulle fixa problemet med bränslemätaren då, som hoppa och svaja i instrumentpanelen. Men det hjälpte inte. Den knyckte jag från skroten. Men pumpen funkar. Hör ett bzzzzz -ljud när jag vrider om tändningen.

bränslefiltret har jag aldrig byt, kanske är den som spökar...
senaste jag fick igång den, så gick den väääldigt svagt på tomgång. Som att motorn knappt höll sig i gång, stod och skaka och vibrera. Sen efter 10-15 sekunder dog den. Sen nu startar den inte. Och jag hör att pumpen låter när jag vrider om tändningen.

tips...?

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]