Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har ett väldigt irriterande problem på min 745 GL 88:A.
motorn dör vid T.E.X. Frikoppling skall man då starta igen så känns det som om
kompressionen saknas i motorn, den drar väldigt mycke soppa 42mil på 60 liter
och är orkeslös och rycker tills motorn är jämnvarm.
Volvo har tittat på bilen och bytt följande delar
LMM, Styrdonet som sitter vid golvet på passagerarsidan, kollat kamremmen
bytt tändstift, båda bränslepumparna, plus bränslereläet.
vad mer kan man kolla?
Tecksam för svar och ideer.
Kan dock tillägga att den startar direkt när den är kall!
av tuxedo
Hej.

Lite konstigt att din volvoverkstad använder sej av reservdelsbyte som felsökningsmetod tycker jag. Dom har ju tillgång till andra felsökningsinstrument.
Det måste ha kostat dej stora pengar vid det här laget. :roll:

Men OK, det som är bytt bör ju nu inte vara misstänkt felkälla.

Vet du möjligtvis om dom kollat andra komponenter än de som dom bytt?
Jag tänker nu närmast på motortempgivaren som sitter under insuget vid 3:ans cylinder.

Så finns det ju ett insprutningsrelä (radioavstörningsrelä på Volvospråket), som sitter på höger framinnerskärm framför exp.kärlet.
Detta kan krångla ibland. Brukar bli när motorn är varmkörd. (Dåliga lödningar som påverkas av temperaturen i relät).
Och det har sin jordning på samma innerskärm längre fram bakom strålkastarhuset.
Denna jordpunkt bör du absolut kolla föe det är en undermålig konstruktion med flatstiftskontakter.
Ta helst den hela enheten från skärmen , skrapa rent på plåten från färg o.dyl. och ha på ett tunt lager med kopparpasta på kontaktytorna till plåten samt fastssättningsskruven.
Rengör och nyp ihop flatstiften något så att de går trögt att trycka på.

Det finns två kablar på insugsgrenröret som är jordpunkter för bl.a. LMM, kolla också dom.

Nu har du göra ett tag, hör gärna av dej om resultatet.

//tuxedo
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
Kontrollera Lambdan enligt följande. Den ensamma kabeln från Lambdan har et kontaktstycke vid torpedväggen, lätta på gummiskyddet för att ansluta den röda kabeln från en multimeter. Den svarta kabeln från multimetern ansluts till jord. Starta motorn och iaktag multimeterns display, när motorm blir varm skall du kunna avläsa snabbt skiftande mellan 0.1 och 0.9 Volt. Om detta stämmer är Lambdan OK.

Har du bytt luftfilter? Har du bytt bränslefiltret? Kontrollera även tändsystemets olika komponenter. Rekommenderar även att du gör ett kompprov.

Mvh GK
ok tackar då skall jag kolla detta, kommer även byta fördelarlock, rotor, tändkablar samt testa med annan tändspole
har inte sett räkningen än men å andra sidan så är ju grejorna hitills bara lånade för test några dagar,
men Styrdonet var ju ändå i behov av byte då det gamla var fuktskadat.
BÄNSLEFILTRET BYTTES SAMTIDIGT MED PUMPEN!
av tuxedo
"men å andra sidan så är ju grejorna hitills bara lånade för test några dagar"

OK, ja det låter ju lite bättre.
De nämda tänddetaljerna du planerar att byta bör du inhandla som Volvo orginaldelar.

//tuxedo
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]