Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Nu har jag fått nya problem med min kära volvo 940 -96
Jag upptäckte när jag stannade bilen att det kom rök från motorn och framför allt pös det ut rök ovanför höger framdäck om ni förstår vad jag menar. Men det är inte motorn som kokar...
När jag varvade motorn vid tomgång så kom det ett missljud när jag passerade 3000 varv och närmade mig 4000.. Och då kom det även små rök puffar från (vad jag tror är turbon, eller det tjocka röret som leder till turbon :???: ) Den var också väldigt varm.
Vad kan detta bero på och är det dyrt att laga? Vågar jag köra bilen?? :???:
av volvo944gl
nu förstår jag inte riktigt.
vad är det för 940?
läcker antaligen från downpipen från turbon. har du kollat om det sitter löst?
av Susanne67
Det är en volvo 945 -96:a
Kan var det, har inte kollat om den sitter löst. Det kommer rök från där själva turboagregatet sitter fast i röret tror jag... ( är inte så bra på vad dessa saker är och vad det heter) Är det downpipen? Vad gör jag i så fall?
Kan jag köra bilen?
Användarvisningsbild
av JovEN
Kommer det avgaser, eller riktig rök? Kan vara någon oljeslag som börjat läka så det kommer olja på grenrör, turbo eller downpipe. Eller bara ett hål på avgasröret.
av volvo944gl
du tror inte du kan ta ett kort? och sedan lägga in de i paint o visa vart de är?
av Susanne67
volvo944gl skrev:du tror inte du kan ta ett kort? och sedan lägga in de i paint o visa vart de är?
Det kan jag försöka mig på att göra :D
Men, nej det är inte avgasrök. Det kommer som sagt inge rök när jag har motorn bara på tomgång och varvar lite, lite, men när jag varvar motorn mera och kommmer över 3000 varv, uppemot 4000 varv så kommer det ett missljud och sedan kommer det rökpuffar från en skarv där turboagregatet sitter fast. Vet inte om det heter grenrör kanske :oops:

Det är i alla fall det rör som går till turbon och sitter lite under AC agreagatet. Röken kommer från skarven närmast turboagregatet tror jag, ska kolla igen och försöka ta en bild. När jag stannade bilen första gången kom det ganska mycket rök från sidan på motorn och vällde fram över hjulet på samma sida (passagerarsidan) Kan det vara en packning så gått sönder så det droppar fram olja, som börjar ryka? Jag vet att turbon har sett sina bästa dagar funkar bara ibland....
Men jag är rädd att det ska börja binna eller något när jag kör :(
Användarvisningsbild
av emwtur
kommer det några avgaser ur avgasröret ?
Det kan vara katalysatorn som "kollapsat" och tätar avgasröret .
Det kan vara en massa andra saker också !

/emwtur
av Susanne67
Det kommer rök som vanligt ur avgasröret.
Jag har oxå märkt att när jag kör försiktigt och på håller mig på lägre hastigheter och inte varvar motorn för mycket utan håller mig under 3000 varv så kommer det inget rök ur motorn.
Kan det vara en packning så gått sönder vid skarven där vid turbon? Som reagerar när turbon kommer igång och det därför börjar ryka när motorn går på högre varv?
av volvo944gl
att det kommer rök kan vara vevhusvent som har blivit tät och det är INTE bra för motorn! då blir det tryck i motorn. försök och ta ett kort eller filma så snart som möjligt så man kan se om det är farligt eller inte
av Susanne67
Jag har inte lyckats ta något kort.... :(

Men jag har kollat lite mera grundligt varifrån det kommer rök och vilken typ av rök det är och måste nu ändra mig sedan sist...
Det verkar, luktar och ser ut som det är avgasrök och det kommer från skarven från turbon som går till avgasröret!
När jag varvar upp motorn och sedan släpper på gasen så kommer det upp lite rök ifrån skarven. Går det att täta eller är det något som är trasigt som gör att det kommer rök där?
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]