Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JacobH
Tja!

Har en 945a med en B230FD i.
Den har börjat bete sig lite underligt nu. Började med när jag hade köpt den, ryckte till en gång ibland. Det kändes verkligen i hela bilen så jag bytte stift, fördelarlock, rotor, kablar och luftfilter. Tyvärr ingen skillnad!

Nu på senaste tiden har bilj***n fått för sig att inte riktigt vilja hoppa igång men gör till slut i alla fall, ibland startar går ner lågt i tomgång för att sen dö. Och så drar den drygt 1,5l/milen landsvägskörning :???:

Nytt bränslerelä är inköpt då jag inte riktigt fick nått bra mätvärde i säkringshållaren, dock känns det ju inte som att reläet kommer hjälpa eftersom den drar så mycket.
Några felkoder finns det inte heller...

Det jag noterade när jag bytte spolarvätskepumpen var att luftfiltret hade blivit väldigt svart vid pulsair-slangen, och då hade luftfiltret suttit i drygt 100-200 mil. Kan det sotet ha satt sig i LMM och gör att allt fuckar upp sig?

Skulle gärna vilja veta mätvärden på lambda och LMM för de har jag inte hittat nånstans :(

Någon som har nån bra idé om vad det kan vara?
av greenbay
Har du backventiler vid puls air-en?
Troligen läcker ensådan avgaser in i luftburken.
/greenbay
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, kolla backventilerna, det ska inte gå avgaser åt det hållet. Dra av gummiförgreningen från backventilerna och känn med handen ovanför, det ska inte puffa. Sätter du tummen över ska det kännas ett litet undertryck. (Med motorn igång naturligtvis)

Lambdasignalen ska pendla mellan c:a 0,1-0,8V med varmkörd motor. Mät på den enpoliga kontakten på sonden mot jord, dra tillbaka gummit så du kan mäta med den inkopplad.

LMM, samma där, dra av gummit och mät bakifrån med kontakten inkopplad. Mellan 2 och 3: Tändning på 1,4 V, tomgång 2,3 V, ökar om du gasar.
av rd350
Pulsair ventilerna kan du plocka av och svetsa igen, sätt sen tillbaka dem och sätt på slangen snyggt så bråkar inte besiktningen. Är ventilerna "blåsta" så blir den väldigt svårstartad varm.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har en lambdasond som sköter blandningen, och den kompenserar inte en fet blandning med mer bränsle... Men blandar man in en massa avgaser så får du trampa ner gaspedalen lite mer för att ligga i samma hastighet, alltså totalt sett mer blandning. Men jag tror inte det kan göra så mycket på förbrukningen, så mät lambdasignalen och se vad den säger.
av JacobH
LMM och lambda har jag mätt med multimetern nu och dom var de inget fel på.

Däremot tog jag bort slangänden till pulsairventilerna som sitter på luftburken, och det både sög där samtidigt som de blåste ut.

Skulle ta bort förgreningen till ventilerna då märkte jag att de va en spricka i den på ena ventilen och den ventilen va alldeles svart. Så det verkar vara dom som är boven i dramat. Nu är kruxet att förgreningsslangen bara går sönder när man rör den (uttorkat gummi är bara förnamnet), så den måste bytas ut. Sen ena slanganslutningen på den svarta dosan som det går en liten blå slang ifrån gick givetvis av...

Så nu måste jag komma på nån bra lösning för imorgon ska bilen besiktas....
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]