Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rilleo
Hej!

Har fått problem med min 745a (b230f) Parkerade på kvällen och på morgonen ville den inte starta.
Går ej på startgas. Varvräknaren beter sig konstigt, ibland är den död när man drar på starten och ibland hoppar den mellan 0 och 1000 rpm. Jag bytte vevaxellägesgivaren men ändå samma fenomen. Har provat ge motorn extra jord men ingen skillnad. Den vill inte gå, kan ge ifrån sig någon kort tändning då och då.
Har den skumma 4kantiga tändspolen på denna (regina någonting?)
edit* Har felkod på knackgivarsignal och motortempgivarsignal

Kom igen alla kunniga, vad tror ni felet kan vara?
Tacksam för hjälp! :cry:
av tuxedo
Hej.
Ja, vad är en logisk början?
Du har bytt impulsgivaren, det var bra.

Kontr. att den får bensin, om inte.
Kör diagnosens kontrollfunktion 3.
Om spridarna inte arbetar kontr.att insprutarreläts (radioavstörningsrelät på Volvospråket) stift Nr.1 har fullgod jord till minus på batteri, ohmmät.
Om inte, rengör och nyp ihop flatstiftskontakterna i jordpunkten bakom höger strålkastare på innerskärmen. Ett vanligt fel p.g.a. dålig jordkonstruktion.
Kontr. även de två jordningarna på insugningsröret.

Fundera över om det kan vara en ispropp i bensinledningen eller pumpen.

Detta är väl vad jag kanske skulle börja med.

Felkoderna behöver ju inte orsaka att den inte startar, möjligtvis tempgivaren förstås.

Blir varvräknarens utslag när du vrider nyckeln till läge två = tändn.tillslagen, eller när du kör startmotorn?

//tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det finns en annan möjlighet också, den där tändspolen i Reginabilar har vad jag förstår tändmodulen integrerad och kan ställa till en del problem. Vad jag hört skall det kunna bli sprickor i dom tändspolarna, om jag förstått det rätt.

Mvh GK
av Rilleo
Bilen går som sagt inte på startgas så tror mest på ett tändningsfel och som gnestakalle säger så har väl spolen integrerad tändspole, skulle inte förvåna mig om den skiten spöka.
Ska kolla jorningarna ordentligt när jag får släpa bilen till garaget.
Varvräknaren rör sig ibland när man drar på startmotorn, ibland inte.
Har en bra början att utgå ifrån, tack!
Kom gjärna med mer! :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tycker också att felet pekar åt tändspolen... Har du en multimeter så kan du göra lite mätningar på tändspolen och dess kontakter.
av rd350
Reginans spole kan du dela där den är ihopskruvad. Dela den, sätt en provlampa (riktig med glödlampa)mellan kontaktblecken på spolen, kör på starten och lampan ska blinka, gör den det och ändå ingen gnista då är högspänningsdelen kass.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Rilleo skrev:Jorå en multimeter har jag! Dock inga värden!
Börja med att koppla loss båda kontakterna ifrån tändspolen.
Stiften på tändspolen: 3-polig = (från vänster) C, B, A. 2-polig = (från vänster) B, A.
Mät resistansen mellan kabelklämma (motsv.) B på det 3-poliga kontaktstycket och motorblock (jord), samt mellan A på det 2-poliga kontaktstycket och motorblock. Båda mätningarna ska visa närmast 0 ohm.
Vrid på tändningen och mät spänningen mellan klämma A på det 3-poliga kontakstycket och motorblock. Här ska det var batterispänning både när tändningen är på och när man kör på starten.
Mät spänningen mellan klämma B på det 2-poliga kontaktstycket och motorblocket när du kör på starten. Här ska det vara minst 250millivolt.

Om dessa värden är enligt ovan spec. så är det dags för en ny/bättre beg. tändspole om gnista saknas.
av Rilleo
Oj man får tacka!
Har en hel del att kolla nu! Ska göra det imorgon så får vi se!
Tack till alla svar! Jätte hyggligt av alla verkligen! :D
av Rilleo
Nu går bilen igen! Släpade bilfan till garaget och kollade gnistan, fanns ingen, bytte stift och fick gnista och han hoppade igång direkt på det!
Så var väl vevaxellägesgivaren som spöka från början iaf då, hade väl surat ner den ordentligt innan bytet :roll:

Tack för all hjälp!

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]