Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ingen behöver väl AC den här årstiden men snart är det ju sommar igen och tänkte höra om nån har en aning om vad som är fel med min AC.

AC´n i min bil fungerar hur bra som helst de första 15-20 minuterna, men sen slår den av kylan trots att fläkten fortsätter att gå och det blir ljummet/varmt i bilen och den vägrar slå till igen. Då måste jag slå av AC´n (knappen)och vänta minst 5 min innan jag kan slå på den igen för att få kyla fast då ger den bara kyla i max 5 min igen. Slår ja på den för tidigt ger den ingen kyla alls. Bilen måste vara avstängd bra länge om jag skall få ha lyxen att ha AC i mer än 15 minuter igen.
Det är inget läckage för då skulle ju det inte komma nån kyla alls och farsan(som jobbar me kyla) har kollat trycket i systemet och det är ok men tycker det är ett skumt fel men tror att det antagligen inte står rätt till med någon givare el sensor typ.
Har varit så här i 2 år nu men vill fixa det, så ja undrar om nån vet eller känner igen sig och/eller som vet var i systemet man ska felsöka först. Nåt känt fel med någon komponent?

Lämnar man in den är det väl "fel" på allting och tusenlapparna drar iväg...

Tacksam om nån har ett bra svar! :)
av Gelis
Nu skriver du inte om det är ECC men i den bilen förmodar jag att det är ECC.
Innan den lägger av med vilka intervaller jobbar kompressorn. Går den hela tiden eller slår den till o från med jämna intervaller? Jag tycker att det låter som att den fryser i förångaren.
När den laggt av så ta bort kontaktstycket vid tryckgivaren på torrfiltret med motorn fortfarande igång, kortslut kontakterna i kontaktstycket med tex ett gem. Hoppar kompressorn igång då så är det tryckgivaren som tackat för kaffet, om inte så kan det även vara någon av tryckgivarna som sitter i nederkant på kondensorn, fungerar kylfläkten när du kör AC:n, eller elfel i ECC panelen inne i bilen.
Tackar tackar för svaret!

Jo, det är ECC i denna underbara bil.:)
Och när ja startar den på sommarn drar ja ner temperaturvredet på kallast och sen inte på "Auto" på fläktvredet för att det blir sånt j*vla liv då utan jag kör steg 2 el 3. Kompressorn hoppar jämt igång typ 2-3 sekunder efter man tryckt in AC-knappen. Men det är just det när den väl slår av efter 15 minuter slår den inte till igen när det blir varmt i bilen. Och man får slå av den och vänta 5 min för att sen slå på den och få 5 min(max) kyla igen.
Jag misstänkte att nånting ev. frös i ledningarna men farsan säger att om d nu var så skulle den ju slå på igen när det väl tinade efter att den slagit ifrån, men den gör ju inte ens det. Vill minnas han nämde nåt om en lågtrycksgivare(el va d hette, pressostat kanske?) som ev. va paj som gjorde att den inte ville slå på automatiskt igen och man fick starta om med knappen.
Men hur kan det då vara så att den håller 15-20 min när bilen är startas kall. Sen när man kört ett tag och gör samma procedur funkar kylan bara i max 5 minuter och man har tur om man får på kylan igen tidigare än 5 min avstängt system.
Sitter massor me ljus och temp sensorer i bilen men man kan väl utesluta att nån av dessa felar med beskrivningen på problemet?
ECCn ska väl klara att gå hela tiden som den gör om man har på kallast på temp vredet om man så önskar?
Kör ja på Auto på fläkten och säg 18 grader på temp-vredet maxar fläkten tills temp är nådd men när väl kylan lägger av fläskar fläkten på i max igen i hopp om att nå 18 grader vilket är lönlöst i brist på kyla.. :(

Ser på Skruvat.se att dom har en trycksensor för klimatanläggningen i min bil för 205:-. Kan den orsaka mitt problem?
http://img.skruvat.com/img/87437506/87437506_t.jpg

Men skall snacka me farsan(jag har inte alla tummar på rätt ställe) om d du sa å prova d sen...men d får bli lite varmt ute först så ECCn ens fungerar och hinner lägga av... Stå å brumma i nåt varmt garage i 20 min (ev. längre) kan bli svårt för tillfället.

Tack igen för svaret! :)
av Gelis
Ja det är den som du länkar till som sitter på torrfiltret dvs lågtryckspressostaten.
men kolla så verkligen kompressorn inte går hela tiden under dessa 15 minuter, den ska slå till o från med jämna intervaller efter några minuter om det är varmt ute. gör den inte det utan går för fullt under 15 minuter så finns risk att det fryser i förångaren.
Kolla oxå så verkligen kylfläkten framför motorn hoppar igång när AC:n är på
Ok, men ska inte kompressorn gå så länge det behövs för att nå inställd temperatur och sen slå av för att sedan slå på igen när temperaturen börjar stiga inne i bilen? El ska den gå i intervaller trots att det fortfarande är för varmt i inne i bilen?

Men ok, om kompressorn går hela tiden under dessa 15-20 minuterna vilket jag tror, vad är det som är fel då?

Och sista frågan... Ska man inte kunna köra på kallast hela tiden om man så önskar utan att det fryser i förångaren? Vad gör man åt det iså fall?

Ok, tack igen, får se hur det går sen...
Låter i mina öron som att det bildas ispropp i förångaren vilket är vad som kan ske om systemet fylls utan vacumsugning eller nytt torkfilter. Fylla system själv är inte svårt dock så är det lite småknivigt att tömma dem om man vill ta hand om gasen(vilket är ett brott att inte göra :() Annars uppmuntrar jag gärna folk med mekvana att fixa AC själv(har själv byggt om och renoverat ac på bilen utan större dispyter) Lösningen om det är vad som händer torde vara att tömma systemet, vacumsuga det och byta torkfiltret innan fyllning. (Kan ev. hjälpa att tömma systemet och byta torkfiltret till ett nytt och sen fylla igen)
mjo, håller med dig där, dock tänkte jag det var bäst att skriva att det var på eget samvete man gjorde det men ja precis som SA4AQS säger så är r134a drivgas i sprayfärger, säljs som tryckluft, kylspray med mera så så farligt kan det ju inte vara. :-)
Men om det nu fryser i förångaren och kompressorn slår av, varför startar den inte automatiskt igen när isen smält i förångaren? Kompressorn är ju av då och sålänge kompressorn inte går är det ju ingen skillnad om AC-knappen är på el av men ändå tvingas man slå av ACn på knappen förr el senare och vänta några minuter för att typ reset´a allt.
Farsan har jobbat me kylteknik i hela sitt liv och mer el mindre uteslutit det felet, antagligen någon av alla sensorer som ger felaktiga värden. Sen när felaktiga sensorn kanske aktiverar de här felet snabbare när systemet gått en stund och själva sensorn är "varm" fortfarande. Kan tydligen va jävlit skumma när dom börjar fela.
Men fortsätt gärna skriva här, förklara och diskutera..tar ett tag innan ja kan kolla upp det här och ska bort några veckor nu. Ska givetvis kolla förångaren när vi väl tar tag i det här.

Tack för inläggen!
av rd350
Beträffande R134a så är den betydligt giftigare att få i sig än den gamla r12, värt att tänka på när man håller på! Sen att den är vänligare för miljön är en helt annan sak.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]