Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle87
tjenare.

bilen startade inte så jag kollade gnistan.
den fanns gnista på en som var stark. och på 2:an cylinder så var den ganska svag och på dom sista fanns ingen.
provade att ta en tändkabel direkt från tändspolen och körde på starten så kom det gnista på det tändstift som funkade bra. men tog jag dom 2 som det det inte kom gnista på så kom det heller ingen gnista om man tog direkt från tändspolen. är det tändstiften som kan vara paj har även skiftat tändkablar. tändstiften är rätt nya och bilen har gått bra med dom men rätt som det var gick den skit och tillslut starta den inte. är mekonomens ngk R BPR6ES. tycker det verkar skumt iaf. bilen är en 740 glt 16v b234f 90:a :-)-)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om jag förstått ditt inlägg rätt så tyder det ju på att du har dåliga stift på 3 burkar, byt stift och se om det blir bättre.

Mvh GK
av volvo740gle87
gnestakalle skrev:Om jag förstått ditt inlägg rätt så tyder det ju på att du har dåliga stift på 3 burkar, byt stift och se om det blir bättre.

Mvh GK
kanske lite konstigt skrivet. var lite trött.
ska åka och köpa nya stift idag.
men tycker det är konstigt endå att nästan spritt nya stift ska paja om det skulle vara dom som allt verka tyda på. :???:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag håller mig ifrån NGK:s tändstift...
...men det är ju jag det! :wink:
av Hemulen
Har NGK i min 740 men dom är inte prisvärda längre,blivit för dyra,skiljer för lite i pris mot Volvo original stift. Biltema har en ny serie stift som heter Brisk, om det är en risk att använda dom vet jag inte men priset är bra. :D
av rd350
Ngk är det inget fel på! Rekomenderades av Volvo när dessa vagnarna var nya och inte gick som de skulle! :wink:
Däremot ska man akta sig för pirat-fördelarlock och rotor, ibland slår gnistan rakt igenom och bilen går därefter.
av Hemulen
.....Sedan kanske tilläggas att det bör vara ovanligt att tre stift lägger av samtidigt speciellt som dom enligt trådskaparen verkar vara relativt nya. Kanske läge att kolla hur dom såg ut,jämföra med en lista som man nog kan googla fram på nätet,hur ett stift ska se ut om förbränningen är bra,om förbränningen är ruskig så havererar även dom nya stiften om fallet är så. :D
av rd350
Är ju också så att ett stift som varit genomsurt kan vara omöjligt att få ordentlig gnista på! Ibland hjälper det att värma/elda på dem.
av volvo740gle87
kan ju säga att dom har nog varit dyngsur många gånger om.
var på biltema och köpte stift idag för det var det enda som var öppet idag och tror fan att inte bara hade 3 stift :evil: och så bytte jag olja och oljefilter. sen efter ett tag man nött på starten så hosta den igång tillslut. men bara om man hade kopplat ur LMM. det gick på tomgången men gick inte att gasa eller köra med bilen. blir väll att åka och köpa nya styift imon då. kanske bette sig sådär för den hade 3 biltema stift och ett ngk?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Dags att kontrollmäta LMM... Har du en multimeter? Vilket nummer är det på din LMM?
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]