Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccke
Hej
Har problem med ABS bromsarna på min Volvo 945 Classic årsmod. -98

ABS slutar fungera, slår man av tändningen fungerar de en stund igen, hur länge varierar.
Vad kan vara fel?
av bodhii
Hej!

Jag sitter med samma problem som du och har haft det en längre tid, jag har pratat med volvo och de menar rätt o slätt på att det är givaren som är trasig i framvagnen, antingen höger eller vänster. Jag är inte överens med dem eftersom jag mätt upp båda givarna, de ligger strax över 1 kOhm. Hissar jag upp framvagnen och snurrar hjulen pulserar värdet mellan 1050-1090 Ohm. Givarn i bakaxeln har jag bortsett från eftersom hastighetsmätaren fungerar som den ska.

Om det inte hade varit så förbannat kallt så hade jag börjat kolla efter kabelbrott alternativt bytt abs enhet. Jag frågade även inne på volvo hur vanligt det var med kallödningar, och fick svaret att de aldrig hört talas om det. Mitt tips till dig är att mäta båda givarna har du en trasig givare så kommer den vissa enormt höga Ohm-värden (enligt volvo).
av Sjöle
Sannolikt är "kugghjulen" i naven i framhjulen upprostade. Då tänds lampan efter start vid c:a 20 km/tim. På min bil var det precis samma symptom. Hade då en -86-a. Gått 30000 mil vid 10 år. Gissar att alla år då är hårt rostade av salt. Man kan kolla genom att rotera hjulen och mäta genom sensorerna. Sensorerna ger då en viss spänning vid viss hastighet.
av Sjöle
Nu hittade jag mitt gamla inlägg. Jag skickar en gång till.
Mitt tips är tandhjulen som ger pulser till givarna på framhjulen.
Brukar vara upprostade efter 7-8 år. Då funkar ABS bra vid låga farter, men lägger av efter en stund i högre fart.
Börja med att mäta upp givarna fram. Vid ohm-mätning skall de ge c:a 1000 ohm, lika på båda sidor.
Bak på 940 med stel axel ger givaren även signal till hastighetsmätare, så funkar den normalt bör felet sitta i framhjulen.
Vill du vara riktigt säker så kopplar du en multimeter på givaren vänster fram och ställer in den på växelström. Skall ge ungefär 0,6-0,8 volt när du kör i 70-80 km/tim. Under c:a 0,4 är för lågt. (Dela på skarvkopplingen som sitter på innerskärmen när du mäter.) Därefter gör du samma på höger fram. Viktigt är att du får samma resultat på båda sidor. Givarna och enheten mäter visserligen antal pulser, men det går att mäta så som jag anger.
Ditt problem pekar, som jag ser det, solklart på att det är tandhjulen som är slut. Tandhjulen är krympta på navet, men det är inga större problem att byta. Kostar mindre än 500:- på Volvo vill jag minnas.

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]