Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

gick ut och skulle starta bilen idag och inte ett klick startmotorn ger från sig. Provade att dra en kabel direkt från batteriet på solenoiden och den är helt död.

Jag provade och bygla förbi den med en skruvmejsel och den började dra runt motorn. Jag vred på tändningen och tänkte att den skulle starta men nu vägrar drevet gå ut så motorn ska snurra. Startmotorn går men inget annat.
Ska det inte gå att starta den genom att bygla förbi solenoiden?
Senast redigerad av 1 päpplet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
en skruvmejsel mellan plus och styrkontakten på startmotorn och startmotorn drar sunt motor = inget som helst fel på startmotorn.
Om du la mejseln över dom stora muttrarna på startmotorn och den drar runt motorn - då går nog inte drevet tillbaka från startkransen !

du skriver inte vad det gäller för bil - men jag skulle kolla om det finns något larm på bilen- och koppla ur det - hade det problemet med en gammal 745:a jag hade för några år sedan !

/emwtur
Användarvisningsbild
av päpplet
det är en 740 automat 88a
Det är mellan muttrarna som bara startmotorn snurrar utan att drevet går i startkransen. Styrkontakten verkar helt död men jag hade hoppats på att det skulle gå att tjuvkoppla startmotorn såpass att motorn startade iaf.
Användarvisningsbild
av emwtur
du kan ju ohmmäta kontakten till styrspänningen till jord - borde vara ganska lågt ohmtal om det inte är avbrott !
- slut-ändan är frågan om det är värt att bry sig om att gå vidare -
http://www.tradera.com/Starmoter-till-v ... _124209561
tar inget ansvar för att just den passar din bil :)
/emwtur
Användarvisningsbild
av päpplet
startmotorn är urplockad och ivägslängd så den hittas väl till våren nångång :lol: Ska snart ut och stoppa i en ny jag hade liggande och om inte bilfan startar då kommer jag få nytta av brandförsäkringen på den :twisted:
Användarvisningsbild
av päpplet
det här är ju för fan sinnessjukt. Jag har bytt startmotor och det är precis samma fel. Vad är det jag missar?
Den gamla tog jag in och satte på laddaren på, minus på stommen och plus på batterianslutningen och byglade till flatstiftet på solenoiden och den fungerar precis som den ska och solenoiden drar.
Nu har jag satt en extra jordkabel från batteriet till startmotorn, dragit en egen kabel från solenoiden till batteriet på plus och försökt bygla med skruvmejseln mellan plus och flatstiftet på startmotorn = inte ett liv
Men fortfarande så när jag kortsluter mellan muttrarna så snurrar startmotorn men solenoiden drar inte så ström finns det ju fram i batterikabeln :roll:
av Hemulen
Har du kopplat plus till anslutningsbulten,(friskt batteri) byglat rätt med mejseln så ska det bara funka. Kablarna du använder ska ha startkablars tjocklek eftersom det går mycket ström i dom,tunn sladd smälter troligtvis av. Till sist ,testade du den nya innan du satte dit den tro. :)
Användarvisningsbild
av emwtur
du sätter mejseln mellan RÄTT mutter och styrkontakten när du skall "tjuvstarta" ?
- rätt mutter är den som kabeln från batteriet går till !
/emwtur
Användarvisningsbild
av päpplet
batteriet är friskt, sitter laddare på nu dessutom.
Nej jag testade aldrig den jag satte dit men jag tog den ur en fungerande bil i somras och den har legat i en bil sen dess. Plus från batteriet är satt rätt och ja jag tar ström från rätt mutter. satte en startkabel mellan minus på batteriet och röret till oljestickan för växellådan som sitter med samma bult som startmotorn.

Nu gjorde jag ett sista desperat försök med att koppla ur batteriet och sätta ström på enbart solenoiden med batteriladdaren och den fungerar inte :roll: Måste leta reda på multimetern och mäta
av Hemulen
Kopplar du på samma sätt som med den lösa som du tog bort innan så borde den nya vara felaktig under förutsättning att du skruvat fast startmotorn riktigt,spänt alla bultarna så startmotorn har god kontakt med gods och även provar en annan plats att jorda den extra startkabeln från minus på batteriet. Eventuellt Ohm-mäta kablarna så dom är hela. :)

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]