Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rexli
Tjabba!!
Har en volvo 740 GL -87
Som starta ibland, när den går igång så går den jämt och fint.
Men vissa stunder så starta den inte alls. på väg men inte mer.
Kollat bränslet och det kommer fram. och gnista får jag.
Har just bytt alla packningar. och har kollat kammen och den stog rätt innan test körning.
Har ni några tips?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det olika om motorn är varm eller kall?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har ett relä vid expansionstanken, kolla det.

Mvh GK
av Rexli
gnestakalle skrev:Du har ett relä vid expansionstanken, kolla det.

Mvh GK
Om den är kass ska jag väl inte få någon gnista väl?
Det får jag fin stark gnista. även bensin har även testat med start gas men inget händer. :S
av skruvo
Det reläet är till spridarna så det har inget med gnistan att göra. Men du får alltså både bensin och har gnista men ändå vill den inte starta? Det är inte så att den får för mycket bensin? Kolla också bränslepumpsrelät ( sitter innanför askkoppen vid alla säkringar, stort vitt relä) för säkerhets skull eftersom den startar ibland och ibland inte.
av Rexli
skruvo skrev:Det reläet är till spridarna så det har inget med gnistan att göra. Men du får alltså både bensin och har gnista men ändå vill den inte starta? Det är inte så att den får för mycket bensin? Kolla också bränslepumpsrelät ( sitter innanför askkoppen vid alla säkringar, stort vitt relä) för säkerhets skull eftersom den startar ibland och ibland inte.
Just det så var det:)
Har kollat det, och det fungera även kontrollerat så den slår igång med:P
Men jag har för mig den ska väl släppa och slå på,
Med hallgivarens hjälp, för denna slå på sen stanna den där :)
av skruvo
Är inte riktigt med på vad du menar, men menar du bränslepumpsrelät? Pumpen går ju igång några sek när du vrider tändningen till läge 2. Sen har den fått upp tryck och stannar tills du startar bilen.
av Rexli
skruvo skrev:Är inte riktigt med på vad du menar, men menar du bränslepumpsrelät? Pumpen går ju igång några sek när du vrider tändningen till läge 2. Sen har den fått upp tryck och stannar tills du startar bilen.
okej då är den helt okej. pumparna fungera.
Men fortfarande samma fel starta bara ibland. men när den väl starta så går den kanon fint. inga konstiga ljud eller går ojämnt :S
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det möjligen så att den är svårstartad när den stått längre tid som över natten t.ex.?
Om det är fallet kan det vara bränslesystemets backventil.

Mvh GK

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]