Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccan92
Heej,

Jag mätte lite på mina stakar och dom är ca 13-14mm tjocka,
Dom satt i en b230f motor och den ska turbo konverteras..
Hur tjocka är dom som sitter i fk/ft motorn? Läste att dom också skulle
Vara runt 13-14mm också?

Mvh
av maccan92
Jasså:) hur mkt pallar dom då?:)
Har fått tag i turbo kolvar och ska köra med denna setup:
531 topp med vx3,
Nya lager och packningar,
940 grenrör,
3" hela vägen,
Turbo - vet ej vilken än,
M47 för tillfället, snart m90,
Nya spridare - tips?
Chippade bränsle och tändboxar,

Sen lite annat, men typ så:)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Men en bra mappning kan man få kolvar och stakar att hänga med uppåt 350hk, men över 300hk börjar det bli riskabelt. Om vi sen ska snacka hållbarhet så är inte M47 mycket att komma med om man har planer på att trimma. Och när vi ändå är inne p ämnet hållbarhet så bör man även ta sig en funderare på om man har bränslepump som orkar leverera flödet som krävs. Spridare lär man välja efter vilken effekt man siktar på och vilket styrsystem man har.
av maccan92
men jag får ju inte över 300hk med typ den setupen..
och jag vet att m47 inte är bra! som sagt blir m90, men m47an sitter i bilen just nu..
bränslepumpen får jag byta.. behövs både den i tanken eller under bilen bytas?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Vad gäller pumpar så finns egentligen 2 alternativ: antingen byter man ut tankepumpen med en högtryckspump med bra flöde och skippar den under bilen. Eller så byter man tankpumpen till en från till exempel 940 turbo och en annan bättre högtryckspump under bilen. Har man inga stora planer kan man eventuellt klara sig med båda pumparna från en turbobil.
av maccan92
okeej..
men du, när jag ändå har en tråd skapad, vet du hur mkt man ska svarva ur kolven?
jag har ju som sagt en f kolv, och det är ju en "grop" i den, men på turbo kolvarna är väl "gropen" större? hur mkt ska man svarva bort i "gropen" ? :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
maccan92 skrev:Har fått tag i turbo kolvar
maccan92 skrev:vet du hur mkt man ska svarva ur kolven?
jag har ju som sagt en f kolv, och det är ju en "grop" i den, men på turbo kolvarna är väl "gropen" större? hur mkt ska man svarva bort i "gropen" ? :)
Trodde du hade turbokolvar..? Vet man vad man gör och har rätt mappning behöver man ju inte svarva. Hade dessutom försökt leta på FT/FK-kolvar på en gång istället. Såna bör inte kosta allt för mycket. Annars får du ju svarva ur gropen 1-2mm.
av maccan92
jag har fått tag på turbo kolvarna men dom va rätt dåliga..
f kolvarna är i bättre skick:) skrev rätt dåligt, sorry!
har en som kan svarva ur f kolvarna gratis och är bra på det så kan lika gärna satsa på dom :)

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]