Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
Nu när det är kallt ute och man startar bilen når den stått över natten går den bara på ettan på automaten. man får köra någon km sen fungerar växlingen igen. vad beror det på? normalfel eller dags att byta olja?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera oljenivån och kvaliten på oljan, tänk på att kolla på rätt sida av oljestickan för den ena sidan har vanligen skala för kall motor och den andra en skala för varm motor. Oljan skall vara klarröd och inte lukta illa ( det finns en gul variant vilken då skall vara klargul).

Mvh GK
av kamilenski
Bäckis skrev:Nu när det är kallt ute och man startar bilen når den stått över natten går den bara på ettan på automaten. man får köra någon km sen fungerar växlingen igen. vad beror det på? normalfel eller dags att byta olja?
Skriv vad du hittade!
Tack.
Användarvisningsbild
av Bäckis
Nu har jag kollat oljenivån, drog igenom växlarna osv som det står i boken att man ska göra. oljenivån är 2-3 mm under max streck, oljan är röd och luktar "gott".
Det byttes olja vid förra servicen vid 24.000 mil, nu har den gått 700 till.
mer förslag?
av kamilenski
Nu kom jag ihåg en otrevlig sak. Min kompis BMW låda, slutade fungera efter oljebytet. Fellet han gjorde var att han försökte göra det själv och stoppade i fel olja. Bilen gick bara i 2? veckor. Blev sämre och sämre. Det började med att det inte gick att backa.

Önskar dig lycka till. Det är alltid ett helvete med trasig bil.
Användarvisningsbild
av Bäckis
Den går bra så fort oljan blivit varm, efter någon km. den funkar utmärkt efter det kick-down och lock-up funkar. den är servad av volvo så det är nog både rätt olja och filtret bytt.
av volvo944gl
det är nästan samma fenomen på min låda också. när bilen har stått ute i några timmar. t.ex efter jobbet. så går den bara på 1an i någon min. sedan börjar den växla till 2 an. och samma där tills den e varm.
min olja e nog inte bytt. men den ser fin ut. och läcker inget. dock har jag börjat att få en spricka i sprängkåpan. men det kan inte ha något med saken att göra!

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]