Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lindskog
Hej..
Skulle verkligen behöva hjälp med ett fel på isbilen..Startar o går hur fint som hellst tills tempmåtaren har gått upp ca:1/2cm sen börjar den gå dåligt.. helt orkeslös men går.. sen när den har riktigt varm kan man stänga av den för att sedan starta om o då går den perfekt igen och det är inga problem.
Kollade felkoderna och fick 2-2-1 och det hör till saken att när man vrider på tändningen så lyser inte lamda lampan
kan det vara lamdan eller är det någon som har någon annan teori om vad det kan vara ?

Mvh / Lindskog
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att du skall kolla systemets tempsensor samt kontrollera bränsletillförselns alla delar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
lindskog skrev:ok.. tack för tippset ! Ska byta den så får vi se vad som händer.

/JL
Om du har en liggande kan du ju byta för att kolla men annars kan det ju vara ide att mäta upp den du har. Men då kommer vi till den springande punkten, har du LH Jetronic 2.2 eller 2.4 i din bil? När det gäller LHJ 2.2 skall tempsensorn ha en blå kontakt och om det är 2.4 SKALL färgen på kontakten vara SVART. Dom skiler sig nämligen avsevärt, den med bå kontakt har bara en termistor som har jord i en av kontaktens två stift och det andra stiftet är signalstift. Den svarta kontakten har två termistorer som gemensamt är jordade i motorgodset och de två stiften i kontakten har bägge signal till insprutbox respektive tändbox. Resistansen skall vid mätning på kall motor klart ligga över 2 KOhm, vid varm motor c:a 140 Ohm.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
eftersom han har en 16V och har kollat felkoder så har han 2.4 :wink:

Lambdalampan brukar inte lysa på dom tidiga LH2.4, jag har hittills inte haft någon 740 som den lampan tänts på överhuvudtaget
av lindskog
Tack för råden jag fått ! Jag har nu kollat upp lamdasond o tempgivaren (när motorn var kall) o värdena jag fick stämmde överens med det dom skall vara. Provade även att lossa kontakten till luftmassemätaren när bilen var igång och då fick bilen en jämnare tomgång.. rätt eller fel ?
Problemen jag har med att den blir orkeslös o går dåligt kvarstår alltså och tycker att det har tilltagit.. blir värre o värre men ibland så får den nått ryck o helt fantastiskt.. väldigt märkligt !!! Tänkte kolla att den har rätt bränsletryck idag för jag hörde att det var något som lät lite mysko igår.. kan ha vart bränslepumpen..

Här någon vänlig själ några mer tipps om vad det kan vara för nått galet med bilen så blir ingen gladare än jag.. håller på att bli tokig av det här.. ena stunden går den som f-n o sen stänger man av o startar den efter några minuter så orkar den knappt iväg..
av Lason
Kan vara luftmassemätaren. -010 mätare på dom gamla 16v va?

Resistansen mellan kontakt 2 och 3 ska vara 2,5 - 4 Ω

Då vet du om tråden är hel, elektroniken kan fortfaronde vara kass.

Att lampan inte lyser beror på att bilen helt enkelt klarade sveriges avgaskrav på den tiden även om någon givare pajade... Den luser ju som bekant enbart om bilen kanske inte uppfyller gällande avgasnormer.
av lindskog
Jag ska kolla det.. någon trodde -012.. Det är en -88B med 3" om det hjälper ?
Ska det i så fall vara samma resistans värden som du angav ?

/Jonas
av lindskog
verkar vara en jungel det här med luftmassemätare.. Nu sa någon att det skulle vara -06
Är det någon som verkligen vet va det skall vara ?

För info pratade jag just med förre ägaren på bilen.. Han kände till problemet med att den gick lite mysko.. Det uppkom efter han lämnade in toppen till en firma som plana o porta etc,etc (kan inte så mycket om vad man gör med topparna)

Förändrar detta något i min felsökning tro ?? Krävs det att man skickar på lite mer bränsle ?

Rörigt som fan det här men är tacksam för alla svar.

/Jonas
av Lason
Enklaste är att kolla på luftmassemätaren vilket nummer som står där. en polare hade dock en 88, och han har en 88 stående, och bägge dom vart det 010 på.

Samma resistans gäller dock för alla.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]