Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag tänkte att jag skulle byta olja i bakaxeln och oljan i lådan på min 945 med manuell låda. på lådan har jag förstått att det finns två pluggar, korrekt? men hur är det med bakaxeln? har aldrig bytt på en 940 men på min 740 från 87 gjorde jag det, och på den fanns ingen urtappningsplugg utan fick lossa hela kåpan bak på klumpen. hoppas att jag ska slippa det på min 945, vad säger ni?
Så här ser bakaxeln: Den övre pilen är påfyllningspluggen och den undre som sitter på undersidan på denna bil en 245 är avtappningspluggen.

Bild

Här ser ni avtappningspluggen:
Bild

Finns det ingen undre plugg kan den nedersta av bultarna till kåpan fungera som avtappningsplugg.
Bild

Sen är det bara lossa avtappningen och se så smutsig den gamla oljan var och luktade väldigt äckligt. :wink:

Här är avtappningspluggen lägg märke till taggarna på toppen av pluggen det är spån från bakaxeln då pluggen har inbyggd magnet.
Bild

Sen är det bara att fylla på olja tills det svämmar över då är det fullt.

Lite bra att ha saker som en tratt med slang. Även en petflaska som man kan hälla över i då det är trångt under bilen.
Bild

OBS inte jag som har gjort Denna FAQ/GUIDE

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]