Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hace1
Hej jag har precis skaffat en 740 automat från 1991, bilen är nybesiktigad med OK avgasvärden och den går som en klocka med perfekt tomgång m,m.
Problemet är att jag tankade 39 liter i dag efter 10 mils körning, jag trodde att tankmätaren var trasig men inte.
Om avgasvärdena är bra och bilen går bra borde inte 4 liter per mil passera motorn eller vad tror ni?
Finns det något vanligt ställe där bränsle lednigen brukar gå sönder eller kan man ha rosthål i tanken kanske?
Ingen lamdbalampa lyser så inga felkoder vad jag kan förstå.

Alla tips välkomnas!
Användarvisningsbild
av andreas88
tanken är av plast så det är nog lugnt, kan ju i för sig läcka. annars är det väl armaturen eller nån slang under bilen, det vanligaste dock är ju att det rostar hål på bränslefiltret under bilen, eller att slangarna vid filter och pump börjar läcka, så följ slangarna/rören från tanken till motorn så ska du se att du hittar nåt...
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja läcka lär det ju nästan vara för vid 4 liter milen går inte motorn så värst bra. Annars kanske du blev blåst på macken? ^^

Inte 100 på hur det ser ut på 740, men sitter ju normalt sett en huvudpump under bilen, och slangen mellan pumpen och tanken brukar kunna gå sönder och läcka.
av NilsO
Vissa 740 årsmodell 1991, och alla 1992 tror jag, har bara en bränslepump, och den sitter i tanken. Eftersom det då är fullt bränsletryck "hela vägen" är det kanske större chans för läckor som märks.

De flesta senare 240, 740 och 940 har insprutnings- och tändsystem från Bosch, men just de sista 740 har ett annat system från en tillverkare som heter Bendix ("Regina" bränslesystem och "Rex" tändsystem). Man kan bl a se det på tändspolen: på bilar med Bosch är den av den vanliga gamla cylindiska typen, på bilar med Bendix är den fyrkantig. Bendixsystemet har bara en bränslepump (i tanken), Boschs system har två (en i tanken och en under bilen).
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av hace1
Jag får kolla om det är en eller två pumpar, om jag bara har en pump var sitter då bensinfiltret?
Räcker det med att ha tändningen på för att pumpen ska hålla trycket uppe eller måste bilen vara igång när jag har den på lyften?
Ungefär hur högt tryck ger pumpen?
av NilsO
Filtret sitter under bilen oavsett system.

Pumpen/pumparna går igång några sekunder när man slår på tändningen, men stannar sedan igen.

Trycket i bränsleledningarna är som mest ungefär 3 bar (varierar lite med motorbelastningen). Det styrs av en regulator framme i motorn som "släpper tillbaka" lagom mycket bränsle för att hålla rätt tryck i ledningen (det pumpas alltså fram -- och tillbaka -- mycket mer bränsle än vad som sprutas in i motorn).

Man kan koppla förbi reläet som styr bränslepumparna, och på så vis få dem att gå hela tiden även om man inte har motorn igång. Jag kan inte säga på rak arm precis hur man gör, men det finns det andra här som kan.
av Hemulen
Minns jag inte fel ska du ha 3 bars tryck. Troligen har du ett reginasystem med en pump i tanken,filtret sitter ungefär under golv på undersidan av bilen, förarsäte bakre,går inte att missa sitter i en vagga typ.Pumpen sitter där också om du har en sådan. Har du ett Reginasystem med en pump i tanken räcker det att du slår på tändningen för att tryck ska erhållas,man hör ett svagt morrande i någon sekund. På Lh 2,4 systemet måste man köra på starten. :D
av hace1
Det sitter Rex/Regina i bilen så rimligen bara en pump sittande i tanken.
Jag borde kunna utesluta att bilen drar 4l/milen vid lugn körning med annat än läckage i bränslesystemet eller vad tror ni?
Den går som tidigare sagt perfekt på i alla varvtal och avgasvärdena var OK på besiktningen för en vecka sedan.

Tack för alla tips!
av Hemulen
Med en förbrukning på 4-liter milen skulle den nog ryka som en skorsten och stinka bensin :D . Vanligt fel brukar vara att bensinmätaren visar fel,antingen givaren i tanken eller knas i instrumentet.
av hace1
Nu har jag lyft bilen och det är ingen läcka på bränsleledningen, körde den 5 minuter på lyften och tittade.
Jag kollade även koderna med pin 2 och 6 och fick 1-1-1 på mitt rex/regina, testade även att aktivera testen och vad jag kunde höra så lät spridare (även kallstart), tomgångsmotor, relä för bensinpump som dom skulle.
FEl på Lamdbasonden borde väl visa sig på felkod?
Försökte ta ur ett stift men det strögt som f,n så jag lät det vara. Man kanske inte ska ta ur dom med varm motor?

Nåja jag åker mest 4kilometers sträckor och det är kallt ute så 4 liter milen kanske är normalt på denna bil?
Tycker ändå att det är konstigt att den drar mer än min Corvette 1990 som jag körde föregående vinter, den har också automat.
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]