Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
när jag kom ner till jobbet härom dagen så starta jag den o skrapa rutorna som vanligt. men hör att den inte går på alla cylindrar! provar att gasa lite. och hela motorn bara hoppar och flöddrar och turbon börjar vissla. låter som de är soppatorsk men har halv tank.. men iallafall så jag körde en bit. och kom ut på motorn vägen och motorn börjar få temp. så jag stannar och då går den mycket bättre. men har kass tongång.
när jag kom hem så hörde jag ett tickande ljud, som bältesvarnan fast lite snabbare i motor rummet. men kan inte hitta vart det kommer från. låter som de kommer från vänster sida någon stanns. ( det är inte ventilknack...) men nästan som ventilknack. fast långsammare... så jag tänkte jag skall prova att byta bränslefilter nu till helgen och se om det hjälper! jag misstänker de är något med bensin... vad tror ni???

Sedan kör jag ju automat... och ibland när det är kallt ute så kan det ta lång tid innan den börjar växla. den bara varvar. precis som den ligger på 2an och inte kan lägga i 3an. gott om olja finns det i lådan!

tacksam för alla svar!

MVH
av volvo944gl
jag skall kolla detta nu på lördag! men jag har även märkt att pumpen under stolen har börjat att väsna! det kommer till o från. så fort trycket går under och han måste börja arbeta mer så väsnas den
Användarvisningsbild
av emwtur
volvo944gl skrev:jag skall kolla detta nu på lördag! men jag har även märkt att pumpen under stolen har börjat att väsna! det kommer till o från. så fort trycket går under och han måste börja arbeta mer så väsnas den
om oljudet är kopplat till hur mycket soppa det är i tanken så kan det vara tankpumpen som gått !
sök ! - Det finns många trådar och instruktioner om tankpump/huvudpump !

/emwtur
av volvo944gl
Okey. så här ligger det till nu!
Idag har jag fixat med bilen..
Jag bytte turbo till en Garret T25 Oljekyld. köpte den av kompisen för 1500:- nyrenoverad för några 100 mil sedan!
men problemet är att Orginalet till oljereturen inte passar. och kompisen hade kapat av sin gamla bottendel till returen och satt den i grov slang ner till blocket. men jag kan inte fatta varför man gör de utan att ha något som kan hålla den på plats.
för efter vi hade monterat allt. så fyllde vi på all olja osv. och körde en bit. och allt funkade fint... sedan så när jag körde hem så tände sig oljelampan när jag svängde. så jag fattade direkt att de måste vara returen, och helt riktigt var de det!
så nu har jag ny packning och satt i den bättre... men det håller ju inte länge! så jag tänkte om någon som vet vart man kan köpa en bättre anslutning till?

sedan så hackade bilen ju när man gasade. men nu har den nästan slutat med det. den gör bara det i första minuten när den e kall... varför e det så? insugspackningen e inte trasig!

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]