Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kimpaaaaaa
Tjenare!

Jag ställde bort bilen för ungefär ett år sedan och då var de inget tickande ljud i motorn, men nu efter ett år så startade jag upp den, och den tickar på ganska så högt. Jag tänkte först på att de är något fel med ventilspelet, men kan de verkligen bli det pga att den stått i ett år.
Någon som har något förslag på vad felet kan vara ?

// Mvh Kim
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När den stått ett år så har oljan runnit av allt. Gör ett oljebyte med byte av oljefilter. Ta bort kabeln mellan tändspole och fördelare. Kör runt motorn med startmotorn och kontrollera att oljetryckslampan släcks. Sätt tillbaks kabeln och starta. Tickandet bör försvinna efter ett tag.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
Det står annars i instruktionsboken att det är helt normalt att motorn tickar efter att ha stått stilla länge och att det ska försvinna inom ca 15min och under den tiden får man absolut inte varva upp den över 3000 varv. Och definitivt inte göra som jag och ställa den på varvstoppen med smattrande ventillyftare för då är tickandet kroniskt efteråt :oops:
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]