Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej är ny här men det verkar vara ett bra ställe att avregera sin frustration vad gäller att hålla igågn grabbens A-traktor. Han var ut och åkte i förra veckan och fick då det problemet att den stannade vid en korsning, och gick sedan inte att starta. A-Traktorn bogserades hem, tändstift och tändkablar byttes. Sedan dess har det varit omöjligt att få igång den. Jag har en identisk volvo på gården som bevisiligen gick då den ställdes av. Har bytt och plockat det mesta, alla relä som har med bränsle att göra, både inne och under huven. Har även bytt fördelardosa tändspole nya tändstift samt tändkablar.

Efter en upptäckt för någon dag sedan, att det var glapp på elledningen till bränslepumpen under förardörren då bytes dom kablarna ut. och tjolahopp :-)-) bilen startade, gick tills den blev varm la sedan av för att inte starta igen. Det finns ingen diagnos dosa på bilen så jag skulle uppskatta om någon kan ge mig ett råd vad jag ska fortsätta med för att få igång denna "härk". Har läst mig till att tempgivaren kan vara problem, har försökt att ta lös den men utan lyckat resultat, måste man ha special nyckel för detta ? ??:-/ En vanlig hylsnyckel ryms ej att skruva med.
Innan du gör något dumt... Tempgivaren som "kan vara boven" har två små flata stift och den sitter lite illa till under treans insug. Jag brukar använda mig av en lång 20mm hylsa tillsammans med en ledknut och förlängare.
Tempgivaren med runda stift är enbart till mätinstrumentet i kupén.

I ert fall skulle jag börja med lite startgas i insuget för att få reda på om felet är bränsle- eller tänd-relaterat.
Det skall kunna gå att få på en vanlig hylsa, det kan dock vara mycket svårt att komma åt utan att ta bort en del slangar. Observera att det är tempgivare som sitter under och mellan 2:ans och 3:ans insug och har 2 kontaktstift som är systemets tempsensor.

Prova även att koppla bort syresensorn (Lambdan) och se om det gör någon skillnad.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Det skall kunna gå att få på en vanlig hylsa, det kan dock vara mycket svårt att komma åt utan att ta bort en del slangar. Observera att det är tempgivare som sitter under och mellan 2:ans och 3:ans insug och har 2 kontaktstift som är systemets tempsensor.

Prova även att koppla bort syresensorn (Lambdan) och se om det gör någon skillnad.

Mvh GK
Tackar för svaret!
Ska prova få lös tempgivaren. Angående syresensorn så finns det ingen Lambda på den (finns ej på 23F - a motorerna) ej heller någon diagnos dosa..
Jocke S. skrev:Innan du gör något dumt... Tempgivaren som "kan vara boven" har två små flata stift och den sitter lite illa till under treans insug. Jag brukar använda mig av en lång 20mm hylsa tillsammans med en ledknut och förlängare.
Tempgivaren med runda stift är enbart till mätinstrumentet i kupén.

I ert fall skulle jag börja med lite startgas i insuget för att få reda på om felet är bränsle- eller tänd-relaterat.
Tack för bra info...
Har testat med startgas och bilen går så länge den får gas. Ska prova få lös givaren

/Stig
StigA57 skrev:
gnestakalle skrev:Det skall kunna gå att få på en vanlig hylsa, det kan dock vara mycket svårt att komma åt utan att ta bort en del slangar. Observera att det är tempgivare som sitter under och mellan 2:ans och 3:ans insug och har 2 kontaktstift som är systemets tempsensor.

Mvh GK
Tackar för svaret!
Ska prova få lös tempgivaren. Angående syresensorn så finns det ingen Lambda på den (finns ej på 23F - a motorerna) ej heller någon diagnos dosa..
Har du en F så ska du ha lambdasond. Finns b230G som har avgastemperaturgivare istället, gjorda för blyad bensin.

Finns även b204E och b230ET ( turbo ) utan lambdasond, men inte vanlig b230.
Då kan vi lägga lite krut på bränslesystemet...
Börja med att (när problemet uppenbarar sig) ta reda på om spridarna får styrspänning från radioavstörningsrelät och att ni har bränsle fram till fuelrailen.
Jocke S. skrev:Då kan vi lägga lite krut på bränslesystemet...
Börja med att (när problemet uppenbarar sig) ta reda på om spridarna får styrspänning från radioavstörningsrelät och att ni har bränsle fram till fuelrailen.
Jag har kollat att det finns spänning till spridarna och det verkar ok. Att kolla fuelrailen antar jag att det är bara att öppna bränsle ledningen (om jag får igång den) i morrn och kolla om det verkar flöda soppa genom.

/Stig

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]