Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan jag måste byta bussningar i spakstället på min 945 94 med B230FD motor. då spaken kan flyttas i sidled en del när växel är i.. sitter dom i denna gaffeln på bilden? [img=http://forumbilder.se/thumbs/f6201032830PM3440.jpg] spaken sitter fast med en liten insexskruv i gaffeln eller, och sen bara dra ur bulten så kommer man åt bussningarna? detta måste göras under bilen enklast va? eller måste jag plocka ner lådan?
Om du lossar dom 4 bultarna inne i bilen runt spaken, och dom 4 på lådan och den i mitten så får du loss hela spakstället! det sitter 4 bussningar på lådan också!
men när du skruvar ner spakstället och dom 4 bultarna på lådan. kolla så den INTE börjar rinna olja!
De bussningarna du har på bilden bytar du underifrån, lossa den lilla insexan och putta ut bulten så kommer du åt bussningarna. Du ska även ha en o-ring på den ena. Så vida den inte är fastrostad är det gjort på fem minuter! börja bara inte riva ner spakstället de bussningarna är sällan dåliga däremot har du två kulskålar där spaken går igenom spakstället, men börja med de i "gaffeln", smörj ordentligt!
har nu fått bytt bussningarna och o-ringen, det blev jävligt mycket bättre, men det känns fortfarande glappt, kulskålarna i bilen och dom på lådan är inte glappa, har kollat dom väldigt noga, och en verkstad också. däremot så känns det som att bulten som går igenom gaffeln är lite slapp. den går liksom och röra på inte mycket men lite, och skruven är ordentligt dragen.. borde jag byta ut den?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]