- sön 12 sep 2010, 01:36
Ta loss slangen till tomgångsmotorn och spraja in CRC 5-56 i ventilhuset, det brukar hjälpa annars får du ta bort tomgångsmotorn och lägga den i dieselolja ett dygn. Se dock till att eldelen ej kommer ned i dieseln.
Att bilen stannade på motorvägen för att sedan starta igen tyder med största sannolikhet på sprickor i lödningarna på systemreläet ( bränslereläet) som också sign. Sjöle skrev.
Är du lödkunnig är det mycket lätt att ta isär reläet och "färska upp" lödningarna.
Det är stor strömförbrukning genom detta relä vilket får till följd att lödningarna blir dåliga med tiden och ju sämre dom blir desto varmare blir dom och då uppstår sprickbildningar som gör att kontakten förloras.
När bilen stannar hinner lödningarna kallna och får då ofta tillbaks en viss kontaktfunktion ett tag tills nästa överhettning bryter kontakten igen osv.
Detta sker med allt tätare intervall tills lödningarna helt "ballar ur".
På mitt kopplingsscema heter reläet E 2/13, ett vitt relä som sitter längst till vänster i andra raden.
Nytt relä kostar drygt 400:- om jag inte minns fel.
Så jag tror alltså att du har fel på både tomgångsmotorn (kärvar) och systemreläet.
Du kan för säkerhets skull även kolla att det finns ett klickljud i spjällkontakten. det ska höras ett klick precis när du öppnat gasspjället nån mm.
Hörs inte klickljudet eller kommer det när gasspjället vridits upp mer än 1-2 mm. måste du justera läget på spjällkontakten. sitter med 2 skruvar i avlånga hål.
//tuxedo