Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det handlar om en 745:a årsmodell 88 med B234F-motor.

Överväxeln krånglar. Ibland hoppar den ur och i igen utan att jag gör något. Så här... Kör längs landsvägen i jämn hastighet med överväxeln inkopplad, inga skarpa kurvor, inget speciellt alls. Plötsligt hoppar bilen till lite, motorn varvar upp, rycker till lite och motorn går ner i varvtal igen. Jag vet att det är överväxeln som hoppar ur och omedelbart i igen utan att någon har gjort något för att det ska hända.

Nån som vet vad som är orsaken?
'Vad göra åt eländet?
kolla om det händer när du rycker i växelspaken !
då är det sladden till kontakten på spaken !
fast .... då borde den inte hoppa ur och in , utan bara "inte gå att få in"

då kanske det är troligare med relät eller givaren på lådan som säger att fyran är i !

/emwtur
har tänkt lite till :
för att överväxeln skall hoppa in måste man ha fyran i OCH sedan trycka på knappen,
glapp i kablaget till knappen ELLER växelläges kontakten skulle aldrig kunna få överväxeln att "hoppa i" igen !

relät eller kabeln nere vid överväxeln är nog mina tips - om du nu är rätt mängd olja i växeln så det inte är det som är problemet !
/emwtur
Min överväxel hoppade i och ur lite som den själv ville när kablarna till knappen i knoppen hade släppt och låg löst inne i spaken. Om kablarna har skavt mot varandra så dom ligger och kortsluter borde det kunna bli sådär men då borde den inte hoppa i direkt efter.
Tyckte det var läge börja med det som är enkelt att komma åt (och åtgärda) så jag gav mig på sladdarna till tryckknappen i växelspaken. Sladdarna glappade en del och isoleringen var dessutom bitvis avskavd. Har fixat detta och problemet har inte dykt upp igen, så troligen var det orsaken. Men nu vet jag ju vart jag ska fortsätta felsökningen om det dyker upp igen ...

Tackar alla som försökt hjälpa och kommit med idéer!

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]