- sön 08 aug 2010, 19:58
Kolla luftfilter, vad säger tändstiften? (färg)
Min (jävla) bil drar mycket generellt. B230FB.
Dra släp stort släp innan tog mellan 2-2,5 l/milen, det var inte alls kul. Vanligt släp med lätt mc på tog 1,33 l/mil. Byggde senare ett dragkulsstöd för hojen så jag slapp kulan. 0,9-0,95 blev det då istället.
Bilen har gått kanon annars, tändstiften varit nästan något ljusa, en cylinder såg för snål ut till och med. Hade bilen skurit och jag tittat på stiften hade jag direkt sagt att den cylindern var skuren, så illa var det.
Inga fel går direkt hitta, haft lite små bränsleläckor direkt, lite fukt. som ständigt fixas...
Normal körning brukar landa på marginellt under litern. Jag har accepterat det för det är en omodern motorkonstruktion.
Men intresse för sänka förbrukningen har alltid funnits.
Slängt bort höfläkten och monterat elfläkt, kör powerled lampor som primärt dagsljus, två 55 wattare som lyser hela tiden verkar meningslöst att slösa soppa på.
Vad har jag gjort mer... större hjul, sett till bromsarna, bra filter överallt.
Första sak som verkade vara nämnvärt verksam var en spridarrengöring (tillsats i bränslet), då gick den på 0,6 ungefär på 90-120-vägar som tidigare varit otroligt törstigt jämfört med puttra i 70.
Blev förvånad varje gång jag tittade på tankmätaren, det brukar flytta sig en mätarnåls tjocklek varje gång den startats utan att man direkt kör något. Tidigare verkade det som varmkörningen var det törstigaste scenariot.
Men efter avgasröret började läcka mycket och jag lagade det så slutade glädjen, då började dem kännas lite vridlös igen. Enda läckan framför katalysatorn var slutet av grenröret, och det var inte mycket läckage, så tror inte att katalysatorn är tät, men verkar värt att byta i fall.
Igår tog jag bort värmeslangen så den får varmluft i insuget, det ska ju vara onödigt. Men det sitter ju en liten ventil som skiftar mellan varm och kall luft där. Själva ventilen kändes slapp, kändes fel.
Hade inte mer tid en så över och behövde åka. Bilen kändes som innan jag lagade avgasröret nu! Dock som aldrig tidigare så om man gasar lite vid säg, 1000 rpm, till ett visst utslag på vaccumetern (ej standard utrustning, visar hur mycket undertryck det blir mellan insuget och gasspjället) så brukar den dö ut efter 2000 rpm, nu är det tvärt om, nu vaknar den istället. Troligen är det något fel på den ventilen in till luftburken. Ska kapa isär det snart och fixa en ny insugsslang så den bara får kall luft utan massa krumelurer och skit.
Massa snack som kanske inte fyller någon nytta, men jag skulle råda sig testa plocka bort ventilen vid luftburken och gör en spridarrengöring. Se även över skicket på turbon.